Followers

Thursday, January 3, 2013

Tips Kesihatan : Cara Elak Kanser

Assalamualaikum
Daripada MAKNA (Majlis Kanser Nasional / National Cancer Council Malaysia) setiap daripada kita sebenarnya memang dah ada sel kanser dalam badan bermula dari saat kita dilahirkan lagik.

Tapi tumbuhnya / hidupnya sel kanser ni BERGANTUNG PADA GAYA HIDUP DAN CARA PEMAKANAN yang kita ambil setiap hari. Contohnya, kalau waktu kita kecil kita perlukan pelbagai zat dan sumber makanan yang tinggi untuk membesar. Tetapi berbeza pula bila kita dewasa, hidangan makanan tanpa kawalan boleh menjadi racun kepada badan kita sendiri.

Sebab tulah, kita kena jaga pemakanan dan kurangkan makanan yang memudaratkan diri kita seperti makanan berlemak, berminyak, berlebihan garam atau gula dan lain-lain lagi. Kena perbanyakkan memakan hidangan seperti sayur-sayuran dan buah-buahan kerana makanan sebegini dianggap sebagai penapis / filter untuk badan kita. Minum air masak lebih 8 gelas sehari yang bertujuan untuk melancarkan sistem perkumuhan dalam badan.

Dan lakukan senaman ringkas bagi meningkatkan tahap kecergasan dan kesihatan. Malah senaman juga dapat memelihara kesihatan jantung dan organ dalaman badan kita... jom amalkan gaya hidup sihat!!!
Sumber : Facebook Dr Zubaidi
 
cikgu cukup kcut prut bila sebut ttg kanser ni. Teringat balik kisah cikgu terpaksa buat ujian amik sel untuk tentukan sama ada ia sel barah atau tak. Tidur pun tak lena apa tah lagi nak makan. Hilang selera terus! Kesan suntikan jarum tu pun masih duk ada. Sape nak tau macam mana ujian tu dibuat bleh rujuk SINI
 
 

6 comments:

Umialya said...

akakpn berisiko tinggi - kanser apabipa abang kandung meninggal akibat penyakit ini

Umialya said...

akakpn berisiko tinggi - kanser apabipa abang kandung meninggal akibat penyakit ini

zue_ra said...

Good info cegqu..mmg takut dgr psl kanser ni..mntak2 dijauhkan...

CeqGu said...

zuera :thanks

kak tini: semoga akak dijauhkan dari penyakit bahaya ni aaminn

intanfirdaus247 said...

salam jumaat ceqgu..good info ni

@LeenShamsh said...

mudah2an semue kite terhindar dri kanser..amalkan gaye sunnah! ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...