Followers

Monday, January 7, 2013

Resepi Roti Kosong (Soft Honey) Yang Gebu dan Sedap

Soft Honey Loaf  hehehe.............. asal namanya Soft Honey Bun...............tapi dah cikgu buat roti bentuk loaf, jadinya kenala tukar nama kikiki.

Resepi cedok dari blog jintanmanis

Honey Soft Loaf

Bahan-bahan
250gram tepung roti
1 1/2 sudu kecil yis - cikgu guna yis mauripan
2 sudu besar marjerin/butter/shortening - cikgu guna marjerin jer
1 sudu besar susu tepung - tak guna sebab tak der
2 sudu besar madu - cikgu guna 2 sudu besar madu + 2 sudu besar gula icing
150ml susu segar atau air suam - cikgu guna susu segar pada suhu bilik
2 sudu besar water roux - sila klik SINI cara nak buat water roux
1/2 sudu kecil garam

Cara-caranya (untuk yang uli dengan tangan)

1. Satukan tepung roti ,marjerin dan garam di dalam bekas adunan dan buat lubang ditengah.
2. Kemudian masukkan susu segar, madu, water roux, di dalam tepung dan uli rata hingga menjadi doh macam kat bawah ni. Time ni memang melekit2 skit.
 


3. bila dah jadi doh, masukkan dalam plastik bersih, tak kisah la plastik apa pun plastik 'rokrak' ke'plastik gelenya' ker hehehe. errr tu istilah utk orang kelate........ cikgu guna plastik bungkus makanan/sup/air cam kat dalam gambar ni.
 4. Sila ramas dalam 5-10 minit. cikgu ramas2 10 minit jugak tadi. Sesambil tengok Mickey Mouse Clubhouse dengan firas hehehe...



5.Selepas meramas, letak doh dalam bekas. cer banding rupa doh ni dengan gambar doh yg belum diramas kat atas nun (gambar pertama) Yang ni nampak lagi cun kandan texturenya lagi lembut.


6.kemudian letak  didalam bekas dan tutup dengan plastik wrap atau kain lembap yg bersih. Rehatkan 40 minit -1jam. atau hingga doh menjadi dua kali ganda mcm gambar kat bawah ni.

7. bila dah kembang dua kali ganda macam ni. tumbuk2 kat doh tu kasi keluar angin. Pastu uli lagi.

8. Lepas tu pindahkan doh ke dalam loaf pan (cikgu griskan sikit loaf pan tu) dan rehatkan lagi selama 40minit - 1jam dan tutup dengan plastik wrap atau kain lembap. Jangan lebih dari 1 jam. Kalau lama sangat nanti roti jadi tak cantik, berlubang besar2. Kalau nak buat bentuk bun. kena bahagikan doh kepada 12 doh kecik2.



9. selepas 40 minit-1jam rupa doh akan kembang macam ni....

10. untuk nak lagi cantik,gliskan/sapukan bahagian atas doh ni dengan campuran telur,susu segar dan beberapa titik madu. lepas glis terus masukkan dalam oven. jangan buh awal2 nanti permukaan roti rosak.
Bakar pada suhu 160-180 darjah celcius selama 20 minit. (cikgu guna suhu 160 darjah celcius selama 40-50 minit) Kalau tak nak permukaan doh terlalu gelap, pada pertengahan masa membakar,balut permukaan roti tu dengan aluminium foil. Cikgu tak buat pun.Malasssss hehehe....



11. Dah masak, dalam keadaan panas2, sapukan merjerin. selain nampak berkilat2, bleh kekalkan kelembapan roti tu sendiri.Selepas tu simpan roti dalam bekas kedap udara. Kalau tak nanti roti akan jadi keras. 

Tadi cikgu biarkan roti tu sejuk dulu baru simpan dalam bekas bertutup. Tak sabar punya pasal terus potong roti ni dan ngapppp......sedappp wehhh! hehehe




cara untuk yang guna Bread Maker :

1.Masukkan semua bahan  ke dalam breadmaker, pilih menu dough dan tunggu sampai siap.
2. Keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara. Uli 5 minit, kemudian bahagi doh pada 12     bahagian kecil dan letakkan dalam acuan petak dan biarkan naik dua kali ganda lebih kurang 45 minit hingga satu jam.
3. Bakar dalam oven pada suhu 170C ke 180C selama 22 – 25 minit. Gliss  mentega pada permukaan roti sejurus dikeluarkan dari oven dan sejukkan atas redai, Simpan roti dalam bekas kedap udara untuk mengekalkan kelembutan roti, bun ini akan sentiasa lembut walaupun setelah dua hari. Selamat Mencuba.

Klik SINI untuk tahu tips memilih bahan buat roti yang betul.
Klik SINI untuk tahu tips-tips bagaimana menghasilkan roti yang lembut dan gebu.

2 comments:

Umialya said...

rajinnya.. bertuah en. abg..

CeqGu said...

kaktini:takder la rajin mana pun,kononnya masak nak bg firas makan. tp memilih betul la itu budak kicik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...