Followers

Saturday, January 19, 2013

Homemade Paste/Sos Char Kuey Teow

Assalamualaikum....

Kesedapan char kuey teow ni sbenarnya terletak pada paste nya. cikgu rasa paste yg cikgu amik resepi kat Potret Kasih ni pun dah sedap rasanya. try ler,mana tau kot kot bleh buat meniaga hehehehe.....





bahan paste
  • 200 gm udang ( lebih pun tak pe!!! ) 
  • 250 ml air
  • 4 ulas bawang putih di ketuk-ada yg suggest mesin/tumbuk lumat
  • 6 sudu besar sos tiram
  • 3 sudu kecil kicap pekat - tak der so cikgu tambahkan sukatan kicap manis
  • 3 sudu besar kicap manis
  • 1 kiub pati ikan bilis /2 sudu besar petis– cikgu guna kiub pati ikan bilis sbb petis tak der
  • 2 sudu kecil garam ( jika sos tiram masin boleh kurangkan 1 sudu )
  • 1 sudu makan gula-cikgu sesuaikan dengan sedap mulut. 
*** tangan cikgu gatal pi tambah sos tomato cikiiiitttt jer. Korang rasala dulu paste tu. dah agak2 ok dengan selera,insyaAllah sedap la tu. 

Cara penyediaan untuk paste
1. Rebus udang separuh masak. Kemudian asingkan kulit dan kepala udang tadi. Isi udang diketepikan dulu.
2. Kisar kulit dan kepala udang tadi, bersama air rebusan tadi, tapis dan ambil stoknya.
3. Campurkan stok udang dengan sos tiram, kicap manis, kicap pekat, bawang putih, garam gula dan kiub ikan bilis.
4. Reneh bahan paste tadi hingga agak pekat. Sejukkan seketika. Boleh simpan dalam petisejuk supaya tahan lama.
*** Paste ni seelok2nya sediakan lebih awal sebelum nak goreng char kuew teow. Katanya lagi sodapp la kalau sediakan awal2 dari masak waktu nak goreng char kuey teow tu.

*** sukatan untuk resepi ni cikgu guna untuk 2 orang makan. Ada baki dan cikgu masak pulak untuk esoknya. Kiranya boleh masak untuk  lebih kurang 4 orang la kalau ikut kepekatan yg cikgu buat nila.

*** Paste yg cikgu buat ni pekatnya lebih kurang macam sos tiram yg tak simpan dalam peti . Ada yg cikgu tengok tu pastenya tak berapa pekat dan tak cair. terpulang la suka yg mana. Kalau cikgu suka yg pekat skit. Sebab nanti dalam resepi goreng kuey teow tu ada nak masukkan air cikit. Tapi kalau buat banyak untuk simpan dalam peti, rasanya jgn buat terlalu pekat kot. Biasanya kalau simpan dalam peti, sos akan lebih pekat kan. Wallahua'lam.

Untuk nak goreng kuey teow dan tips-tipsnya sila klik SINI

6 comments:

QasehnyaRania said...

ciksu amik resepi ni ye cikmanis :D

terima kasih :D

CeqGu said...

silakan ciksu...segala tips dan resepi yg cikmanis (auwwww) tempek kat sini memang utk dikongsi :)

hainom OKje said...

boleh le try nanti...

mohamad hussein said...

Thank a lot. Banyak membantu.biasanya kalau tanya mana ada nak beri.

nur atiqah said...

sy nak minta izin nak amik resepi cik manis :)


terima kasih...

Sya Nadia said...

Wah.. senang juga rupanya nak buat.. sy mnta nak save ye.. sy suka.Sgt.mkn char kuey tiow.. ty berkongsi resepi ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...