Followers

Monday, January 7, 2013

Rindu Nasi Goreng Ayah

Assalamualaikum...



Haiii nasi gorengg.....haii bubur kacang.......ewahhhh
nyanyi pulak pagi2.......zikir cikgu ! zikirrrr.......itu lebih baik.....
Subhanallah, alhamdulillah, allahuakbar!
time berbelog pun kena ingat Allah tau ^_^ 

Pagi ni cikgu goreng nasi jer.......
sangat la sempoi nasi goreng ni. Sempoi2 pun en suami, MIL dan keluarga cikgu suka tau dengan nasi goreng ni. Firas pun makan sampai tak dan dan nak suap ^_^. Nasi goreng ni tak pedas. Memang sesuai untuk budak2. Tak payah nak berlesung batu bagai. Just campak2 jer bahannya........

Kalau nak tau resepi ni ayah cikgu yang ajarkan hehehe......so cikgu namakan nasi goreng ni Nasi Goreng Ayah. Umi cikgu pun angkat ibu jari kalau makan nasi goreng ni hehehehe....... Pssttttt walau pun senang jer nak goreng nasi, tapi cikgu baru jer pandai buat tau huhu. Bila dah kawin baru sibuk nak menuntut ilmu nasi goreng dengan ayah huhuhu....tak per la kan....kata omputih better late than never kannnn!

Bahan-bahan nak buat pun sikit jer. Kalau untuk dua pinggan nasi goreng ni cikgu buh 3 ulas bwg putih 

(diketuk &   +  beberapa hirisan bawang besar (cikgu suka buh bawang byk2, nanti terasa 

kemanisan bawang tu)   +   telur hayam sebijik, carrot (cikgu parut jer,senang keja) + sos tiram + 

sedikit air   +    kicap manis   +   garam   +   sedikit gula (optional)   +   lada sulah (optional)

caranya senang jer..................... guna minyak masak sikit jer tau, tumis bawang putih dan bawang 

besar sampai wangi   +   masukkan carrot dan pecahkan telur   +   kacau telur sampai hancur 

bersama bawang dan carrot   +   masukkan sedikit sos tiram, kicap manis dan sedikit air  +   

kacau sebati   +   masukkan garam & sedikit gula jika perlu   +   masukkan nasi dan gaul. Siap!!!


9 comments:

umialya said...

ada lagi? akak tgh lapar ni..

Chekgu Azrine said...

Fuhh..lapo nengok pepagi nih..hehe

CeqGu said...

kak tini: mai mai memang dah simpan sepinggan utk kak tini ...tapi simpan pinggan jer ler hehehe


chekgu: jemput makannnn hihihi

yan's cottage said...

nie...namanya ringkas tapi sedap....selalu merasa air tangan ibu...bila ayah memasak pula memang sedap la...biasa sesekali memasaklah katakan....

umialya said...

http://aisy-nasiha.blogspot.com/

Kesuma Angsana said...

tq share respi yg simple mcm ni

me suya said...

saya pun suka buat nasi goreng sesimple ini..cpt dan sedap utk hidangan semua~

Bila balik msia agi kak long?

intanfirdaus247 said...

boleh cuba nanti...hehehe

CeqGu said...

kak tini: dah selamat masuk dalam perut firas daaa

suya:kan kan kan....tak sure lagi....bakpe tu darling?


intan: cuba jgn tak cuba hehehe

KA: ^_^

yan : betul tu....tp ayah tau goreng nasi ni jer hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...