Followers

Saturday, January 19, 2013

Resepi Char Kuey Teow dan Tips Masak Char Kuew Teow Sedap

assalamualaikum...

hari ni nak share resepi char kuey teow bogel cikgu kat entry sebelum ni ....
resepi ni cikgu cedok dari blog Potret Kasih . Komen juri tetap yg segak dan tak berganjak (suami dan firas ler), katanya sedap,menjadi ler paste kuey teow ni hehehe. Tak tau la kan puji sekadar nak amik ati bini dia yang tak pandai masak ni ker atau memang sedap. Kat mulut cikgu tu rasa macam ok dah, kalau nak sedap lagi terpaksa la korang pi bagi emas seketul kat mana2 tukang masak char kuey teow yg korang suka. Kot2 ler depa nak pecah rahsia camne nak buat kuew teow mabeles kan hehe. Pssssttttt jangan lupa share dengan cikgu plak ye kui kui kui.....



Layan ler gambo kuew teow bogel ku yang sama macam kat entry sebelum ni muahahaha....... semalam buat lagi tau, tapi cikgu kurangkan sukatan cili kisar, juri segak komplen awat tak merah macam semalam.terlebih kicap ke huhuhu....ceq tak mau bagi pedas la,kesian kat juri tak berganjak nak makan. ngadu pedas memanjang........ tapi mulut gigih duk nganga suh suap. Sedappp ler tuuu hihihi


Resepi Char Kuey teow
  • 200 g kue teow ( @ ambil secekak untuk seorang makan )
  • 1 sudu makan cili kisar
  • kerang ( tak de… so tak buh)
  • taugeh dan kucai
  • 1 biji telur
  • 4 sudu besar paste char kuey teow (klik SINI untuk resepi paste char kuey teow)

Cara untuk masak Kuey Teow
1. Tumis cili kisar hingga garing. Masukkan 4  sudu besar paste tadi.INGAT... !! api mesti mau besar aaa...
2. Masukkan kerang dan udang yang telah direbus tadi. Nak sedap lagi tambah udang fresh. Kasi ketuk2 sikit kuali tu biaq happening skit hehehe.
3. Kemudian masukkkan 1/2 cawan air. Bila kuah mendidih barulah masukkan kuey teow, kucai dan taugeh.
4. Pecahkan telur, kacau dan bolehlah di angkat. Kalau agak2 kering, tambahkan lagi paste char kuey teow tu. Ingat, tak perlu masak lama2 sangat,nanti kering kontang ler char kuey teow tu. Biar basah2 skit sbb char kuey teow ni cepat meresap

Ni plak tips nak masak kuew teow sedap......

~Char kuey teow ni kalau nak sedap siapkan pastenya lebih awal. Maknanya jgn nak masak kul 8 mlm, 7.45mlm korang baru nak buat paste ni. Masak la awal sejam ke, tak pun awal sehari ke. Tak pe lagi awal pun sebab pasni bleh disimpan lama dalam peti

~Proses memasak kue teow ni dalam 3-4 minit saja… pastikan api kuat dan pergerakan pantas semasa memasak kuey teow ini!!!. Kalau guna api besar tp actionnya macam siput, gerenti hangus ler kuey teow korang tu...... huhuhu

~kena masak satu2 baru sedap atau pinggan by pinggan. Maksudnya kat sini  kalau 2 orang makan 2 kalilah masak…. Char kuey teow memang tak sedap kalau masak dalam jumlah yg banyak!! 

19 comments:

umi alya said...

nampak gayanya boleh buka restoran dah tu

Ummi Iman said...

Dah lama tak makan ;) juri tak berganjak, sedaplah tu

CeqGu said...

k.tini: haha restoran utk firas dan en suami boleh la.sbb dua orang ni wajib kena puji bila cikgu anis yg masak.karang ada yg mogok tak nak masak

ummi iman:biasa2 ajer,sedap dimulut kami anak beranak jer hihi

Mama Adam said...

amboi.. sedapnya!!!!
memang tak bergerak manalah kalo dpt makan sedap mcm ni

nurbijen said...

Tak susah rupanya nak buat.. tq for sharing :)

ummiross said...

Waa terus kecur air liur ummi ni, sangat menggoda nampak char koay teow yang basah tu.

QasehnyaRania said...

ciksu penah try satu resepi cha ko teow ni. tp dia tak bagi pastenya..
just bag cara nak masak aje.

menjadi juga.

penah tanya dekat mmber suami..dorang guna paste ketam

#nak carik balik mana la simpan paper cha ko teow tu. ciksu amik respi paste cikmanis ye, boleh?
kita gabungkan skli nnti.. ;D

CeqGu said...

ciksu: silakan silakan, nanti jgn lupa share paste ketam tu dgn cikmanis ye (auwwww hehehe).....

Nurul Ain Zulkarnaind said...

menariks resepi ni

CeqGu said...

try ler nurul hihi

chomby said...

kak mask paste ni utk smggu ok ke?letk kt frezer atau tmpat biasa

CeqGu said...

chomby; akak tak sure la pulak, sebabnya akak buat tu untuk sekali masak jer....rasanya memadai simpan kat peti sejuk bhgn bawah jer....kalau frezer karang keras kejung plak

copot29 said...

terima kasih kerana sudi kongsi ilmu..sya gunakan resepi cikgu untuk meniaga CKT...syukur Alhamdulillah dan terima kasih sekali lagi

copot29 said...

terima kasih ats perkongsian...sdp dn mudah..Alhamdulillah..

CeqGu said...

alhamdulillah...sebenarnya cikgu pun amik dari resepi kat blog juga....terima kasih kepada tuan punya blog yg sudi share resepi tu :)

mohd zakuan said...

Gune kepale udang sbb kemanisan udang dari kepale nye..ini lah ibu segale ibu dlm bahan2 cha kueh tiaw ..contoh jike kite masak lauk xde garam ape rasenye pasti tawarkan mcmtu gak lah dgn cha kuew tiaw xde kepale udang yg dikisar ni xde ummmphh lah ..ibu segale ibu ni sy dpt free sy xbyr 1sen pon xrugi kongsi ngan saudare2 seislam sekalian cume kalian doakanlah sy sekeluarge murah rezeki...assalammualaikum

mohd zakuan said...

Nk best lagi rebus kepale udang lpstu blander hingge hancur itu lah ibu segale resepi dlm char kue tiaw ..sy xnk simpan ilmu ni utk diri sendiri sy nk saudara2 seislam sy murah rezeki sbb sy dpt ibu cha kuey tiaw ni pon xperlu bayaran ..cume korang doakan lah sy sekeluarge dimurahkan rezeki cukuplah assalammualaikum

FlowerBihaa said...

ceqgu, terima kasih share resepi & tips. menjadi! alhamdulillah.. :)mitak halalkan ye ad guna resepi2 kat sni..sumenya nmpk sedap2.

CeqGu said...

mohd zakuan: terima kasih sudi share tips...next time cikgu nak try blend kepala udang....tapi kena hati2 skit kepala udang ni kolestrol tinggi huhu

flower bihaa: alhamdulillah...ambil ler ...tak perlu mintak izin...kecuali gambo kena mintak izin dulu....hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...