Followers

Wednesday, January 2, 2013

Tips Hantar Anak Yang Baru Mula Sekolah Tanpa Menangis

Assalamualaikum....


Ni ada sedikit rahsia yg cikgu nak kongsi tentang bagaimana hantar anak pertama kali ke sekolah dengan jayanya. Atau dengan kata mudah, anak tak menangis tak meraung. Tips ni kawan cikgu yg bagi. Seorang ayah tau, bukan dari seorang ibu. Terima kasih kepada Syeikh Kyairder Syamzarey, moga boleh bantu parents yang ada masalah anak tak nak pergi sekolah.

1) antara anda dgn isteri anda..siapa yg paling rapat dgn anak2?? maknanya anak susah nk berpisah..kebiasaannya adalah ibu..jadi..jgn bawak isteri anda semasa menghantar anak ke sekolah..krn mereka akn menangis krn xnak berpisah.

2) belikan peralatan2 sekolah spt beg skolah atau sbgnya dgn watak kartun yg mereka minati cth..Ben 10..Upin Ipin..selami minat awal mereka..didik dan pupuk semangat mereka utk ke sekolah brsama2 dgn barang2 milik peribadi mereka.

3) berikan persediaan pembelajaran secukupnya di peringkat awal semasa dirumah. ini adalah kerana..apabila mereka menjejaki kaki sekolah..apabila guru2 atau ustazah mengajar mereka ttg pembelajaran normal utk pelajar2 baru spt mereka..minda mereka telah tersedia utk menerima ilmu samada ilmu tersebut telah dipelajari dirumah atau ilmu2 baru yg akan diajar oleh guru mereka. tips ini berdasarkn pengalaman sy semasa abah mndidik sy semaca kecil dulu. tips ini adalah utk keselesaan minda mereka utk mengeksploitasi ilmu2 baru.

4) Banyakkan berkomunikasi sepanjang perjalanan ke sekolah..ceritakan kpd mereka ttg keseronokan menuntut ilmu..ceritakan kpd mereka apa akibat2 jika malas menuntut ilmu.. andai sepanjang perjalanan terjumpa contoh2 spt pengutip2 sampah..atau contoh2 lain orang2 yg gagal dlm hidup mereka..ceritakan kpd mereka dr segi POSITIF..BUKAN dgn niat utk menghina insan2 yg kurang bernasib baik tersebut..cth : "abg nmpk x org berjalan dlm hujan sambil kutip sampah dlm tong sampah?? abg nk jadi mcm tuh?? klu nk jadi mcm tuh.. jgn belajar..jgn pi skolah, duk rumah tido lg baik. Nanti besar2 esok bleh jd kutip smpah..NAK?? " << ayat ini adalah konsep motivasi secara provokasi..sy guna utk mndidik adik2 dan anak2 sy...sy pelajari drpd arwah che' dan juga ummi dan abah sy..Alhamdulillah..ianya telah terbukti berjaya..ilmu2 ini akn sy praktikkan smpai bila2....

5) Jangan ditabur mereka dgn ganjaran duit atau upah brbentuk makanan jika mereka ke skolah..didik dan semai kan pemikiran mereka dgn kehidupan berlandaskan Islam utk masa hadapan..jadikan spt resam air di gua yg menitik lalu mengubah bentuk batu..walau sekeras mana batu trsebut.jika dititik secara berterusan..ianya berjaya diubah... cth: "Abg duk kt skolah hari ni..jangan nangis2..jgn malas2 utk belajar..nnt bila dh pandai nnt bleh ajar adik2 pulak..abg kan orang cerdik..nnt bleh jd supo walid...nak? "

6) Apabila sampainya disekolah..tempatkan mereka ditempat duduk mereka yg sesuai..tanya anak dia selesa duduk kt mana..seelok2nya letakkan dibarisan hadapan sekali..krn ilmu yg paling berkat utk diperolehi adalah pelajar yg duduk dibarisan hadapan skali..Bisikkan dgn perlahan ditelinga mereka.."Abg belajar rajin2 ye..ikut apa yg cikgu suruh..anak walid kn pandai..walid nk pegi keje.. nk cari duit utk beli susu nak jaga abg,kakak serta adik..nnt lps abg abis skolah walid akan dtg amik ye..kalau walid smpai lambat..abg jgn keluar ke mana2..duk dlm kelas ni jer..ajak kakak duk dgn abg skali ..main sama2 dlm kelas smpai walid dtg  amik abg ngn kakak ye."

7) selepas tamat waktu persekolahan..semasa dlm perjalanan balik..tanya mereka apa yg mereka belajar ari nih..bg kata2 semangat...puji mereka..knapa kita sbg ibubapa suh mereka g skolah...hidupkan suasana pembelajaran semasa didalam perjalanan balik..cth..suh diorg ulanglakon semula apa yg diorg blajar hari ni..
bagi kata2 semangat..."esok kita akan pi skolah lagi ye...best kan pi skolah..."

8) masa hantar anak g skolah td..sy x tinggalkan duit pun wlupun 10sen... sbb sblum pegi skolah..dh pastikan mereka makan secukupnya..semasa diorg rehat.. cikgu dh sediakan makanan utk mereka..sy xmahu anak2 sy dididik dgn upah dan mata duitan..jika diorg mintak duit..sy akn tanya.. "mintak duit utk apa? nk beli coklat? nk beli keropok?? x elok selalu makan coklat dan keropok..nnt gigi rosak..kadang2 tak per la. kalau terliur sgt..nnt walid belikan...kita mkn sama2 ye..?"  utk simpanan tabung..duit lain yg akn kita bg..didik mereka utk menabung sejak kecil...cth lebihan duit2 syiling didlm poket sluar..bg kt mereka utk dimasukkn didlm tabung masing2..

9) didiklah anak2 dan berbicaralah dgn mereka spt kawan2...downgrade level pertuturan kita supaya mereka selesa utk berkongsi kisah hidup mereka yg penuh dgn fantasi..jangan sesekali kedekut utk mngucup dan mngucapkn tahniah diatas tindakan2 mereka yg bleh dijadikan teladan utk adik2 dan diri dia sdiri.
Sekian dulu..perkongsian drpd sy.."Tips bagaimana mendidik anak2 utk menjadi anak2 pintar berlandaskan Islam"...dr Syeikh Kyairder
Syamzarey a.k.a "Abu Izzuddin"

5 comments:

umialya said...

itu le masalahnya hari ini, mnta abahnya bawa alya sorang ke sekolah tp dia beria2 suh ikut.

ylh bimbang jika last min si alya berubah fikiran, mklm tmpat baru

Kesuma Angsana said...

gd one, tapi anak2 alhamdullilah semuanyer ok

zue_ra said...

Anak sy ade sorg lagi blm sekolah..insya Allah sy akan amalkan tips ni kalau die meragam..hehe..thanks..

Ida Jyez said...

Hari pertama anak sy semangat dan tak takut....sangat berani...cikgu pun puji....hari kedua dah mula takut sikit tp tak nangis....hari ketiga anak menangis,takut tak nak berpisah....tertanya2 nape jd mcm tu?masa kat rmh anak bg tau tak nak g sekolah sebap takut.....risau jdnya

CeqGu said...

ida: cuba tanya kat anak tu kenapa...mungkin dia takut sbb guru garang sangat ke,mungkin juga ada kawan2 yg kacau ke atau mungkin juga dia pernah kena marah dengan cikgu. tak pun cuba la jumpa cikgu kelas dan bincang tentang hal ni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...