Followers

Wednesday, December 26, 2012

Nasi Maqlubah Berubah Kejadian

Assalamualaikum

Alhamdulillah kenyang perut senang hati hehehe.....
Lunch apa tadi?
Tekak cikgu hari ni tetiba mengidam nasi arab......
Teringat pulak kesedapan nasi maqlubah di restoran Tarbush.
Sepinggan cikgu boleh habiskan walau pun nasi tu banyak dan tak der kuah.
Memang sodap. Memula tu risau jugak takut tak habis. Bila pekena sesuap gerenti licin lah.
Maka tadi duk godek la resepi2 maqlubah yang berasal dari Jordan ni.
Macam2 style ada. 

 credit to iresepi.net

Maqlubah tu sendiri bimakna (eceh ngomong arab la pulak, ntah betul ke tidak kikiki)
telangkup. Nasi ni di masak sekali dengan ayam. Bila dah masak, nasi tu akan di telangkup atas dulang.
Gitulah al kisahnya nama diberi.

Dah tu apa cerita nasi maqlubah cikgu pulak?
Setelah puas menggodek resepi sana sini, siap buat banding beza. Maka jadi lah nasi maqlubah cikgu seperti gambar kat  bawah ni......

*

*

*

*
credit to http://watiermanlife.blogspot

Tadaaaaaa kuah sardin yang sangat lazat hehehe. Begitulah berakhirnya kisah nasi maqlubah berubah kejadian keh keh keh.

Pssstttttt , kalau sape2 nak kuah sardin sedap, sila tambahkan cili api dan perah asam limau selepas tutup api. Sedappp!

Sori la yer, lately asyik pinjam gambar ehsan orang jer. Kamera tengah buat hal. Aduhh lapar pulak tengok gambar ikan sardin ni, padahal baru jer lepas makan.........hohohoh

7 comments:

Aisy Nasiha said...

Memang sedap sardin kalau by mcm cikgu cakap tu..
Dah lama saya tak makan nasi arab...

umialya said...

sedapnya tengok

CeqGu said...

aisy: kan kan kan

kak tini: apa lagi kak, try ler buat hehehe

Ummi Iman said...

Ingatkan betul2 buat nasi Arab tadi... Sardin adakala teringin memang menyelerakan. Saya goreng dulu sardin tu.. Ikut style org kelate :)

syiela said...

tak pernah mkn nasi arab huhuhu

Ummu Muhammad said...

haha! oklah tu janji kenyang heheh

CeqGu said...

ummi iman: hehehe saya org kelate, tp malas nak goreng dulu. orang kata goreng dulu lagi sedap kan

syiela : try la syiela. dulu anis tak suka. sekali dah try, asyik kenyit mata jer kat cik abe. nasib ler mahal, kdg2 jer la merasa

um: hehehe betul tu, janji kenyang. makan bertambah2 jugak walau lauk sardin jer hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...