Followers

Thursday, December 20, 2012

Bakso Tidak di Tanggung Halal?

Assalamualaikum

Tadi saja jenguk2 kat surat khabar metro. Terbaca tentang bakso. Tau ker bakso tu apa?



Berita Harian Metro

ni ler rupa bahan-bahan bakso. Bebola daging di makan dengan mee kuning atau mee halus. Dulu masa belajar kat Melaka, pernah gak la cikgu pi makan bakso ni. Teringin nak makan bila tengok bebola daging besar penumbuk firas tu hehehe. Tapi lepas baca kat metro, hati dah rasa sentap plak nak makan. Sape2 yang nak pi Indonesia, hati2 skit kalau nak beli bakso ni. Nak tau kenapa?

Katanya Majlis Ulama Indonesia (MUI) susah nak tentukan halal ke tak halal bakso kat sana sebab urusan jual beli daging di pasar bercampur antara daging babi dan daging lembu............eeeee yarkkkk!

Di katakan ada lebih 50,000 produk bakso, tapi cuma 100 jer yg ada tanda HALAL!  Kata Pengarah MUI tu jugak, ada sesetengah bebola bakso tu dibuat dari DAGING BABI tapi direndam dalam darah lembu supaya kelihatan pucat seperti daging lembu. Ohhhhh tidakkkkkkkk!!

Walau pun cerita ni berlaku kat Jakarta, rasanya kita kat Malaysia ni pun kena hati hati jugak. Maklum ler, kat negara kita pun macam macam kes ada. Yer tak? Nak selamat, buat bakso sendiri, gerenti halal punya hehehe.

Sape-sape nak baca tentang KESILAPAN DALAM SOLAT YG KITA TAK SEDAR, klik SINI












10 comments:

umialya said...

sib baik buat sendiri

CeqGu said...

wahhhh rajin la kak tini ni

syafisyifa' said...

Suka sgt bakso ms dok jhr dlu.kt penang xpnh mkn lg...

izan mama mia said...

xpernah makan bakso

IntaNBerliaN said...

nasib tak suke...

Nora Karim said...

saya tak pernah makan bakso... (kesian tak kat saya?) tapi kalau dah macam ni... alhamdulillah saya tak pernah mkn bakso... huhuh

CeqGu said...

saya pun pernah makan sekali jer. nasib baik terkena kat kedai yg tak berapa sedap. terus tak makan dah hohho

NoEn said...

suka juga bakso...masa zaman belajar dulu mmg gila bakso...huhu

CeqGu said...

NoEn: tak per, cari resepi kat tenet, pastu buat bakso sendri mesti ditanggung halal hehe

QasehnyaRania said...

ishhh..bahaye ni

tgk sini ye cik manis.tinggal details dekat sini tau :)

http://lobaksusue.blogspot.com/2013/02/mereka-yang-istimewa-ialah.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...