Followers

Wednesday, February 13, 2013

Sedapnya Makan Pagi di Kelantan

Assalamualaikum

Dah breakfast ker?
Pagi ni cikgu nak tayang menu breakfast kat kampung....
Biasala bila balik kg, macam2 teringin nak makan.
Rindu wooo nak makan nasi berlauk ikan tongkol, nasi kerabu, laksam, nasi impit, pulut pagi, nasi dagang.....
tu belum masuk bab kuih lagi, kuih cek mek, taik itik bla bla bla...
Huihhh kelantan memang kaya dengan macam2 jenis makanan.
Cuma nasi lemak jer yg susah skit nak jumpa.Bukan la tak der, nak cari yg sedap tu susah skit.
Dulu2 cikgu selalu beli nasi lemak Kak Wok. Tak tau la sekarang ada lagi ke tak.
Makcik asben plak kalau datang kelate mesti singgah makan gulai itik serati kat satu kedai di Pengkalan Chepa. Cikgu tak teringin plak nak rasa itik serati tu. Terbayang2 itik tu duk cari makan kat longkang. Eeeeeeee

Oklah jom jamu mata menu bekfes cikgu pagi ni......errr ada ke yang terliur? hehehe

pulut errr pulut apa dah namanya...pulut pagi ker



nasi berlauk ayam


sape pernah makan nasi ni. Ini namanya nasi tumpang. Sedapppp!

kat area kampung cikgu ada satu gerai jual nasi berlauk ayam bakar. Perghhhhh sedap sengoti (sungguh). Selalu cikgu makan sebungkus tu tak cukup. Tapi bila teringat pesan rasulullah, berhenti makan sebelum kenyang, jadi cikgu tahan ler nafsu. Makan sebungkus jer la......jauh dari gemuk dan segala penyakit hehehe







23 comments:

NoEn said...

lamo dh xmake nasi tupe...ehehe

azeanty anuar said...

lapar tros tgk nasi n ayam tu.. hehe

CeqGu said...

noen: dulu nasi tupe ni rasanya lagi panjang... sekarang ni ciput jer

azeanty: hehehe

Tuan Juhaida said...

aiyooo...meleleh air liur ku huhu.saja tayang ya...bestnya!

Kesuma Angsana said...

nais tumpang tok pernah tera lagi yg len2 memey sedap hehehe

wan nurul hezrina abd halim said...

sedapnya..mmg suka makan d kelantan harga makanan lebih murah n sodap=)kalau alik sana mmg mkn n carik kuih2 tradisional

intanfirdaus247 said...

memang sedap..dulu duk 3 tahun sana memang merasa la banyak makanan..tapi sama la dengan anis...intan x leh makan itik...memang x leh masuk ..sebab duk terbayang itik ngah nyudu

Mia Kassim said...

Tak pernah lagi rasa makanan di atas tu...

MaMa Rey said...

tak pernah makan nasi tumpang tu..ni pertama kali dgr dn tengok..

umi alya said...

akak masak nasi dagang jer hari ni

Mama Adam said...

X pernah rasa lg nasi tumpang. Nasi lemak? Mmg susah! Roti canai dan tomyam pun susah. Susah nk jumpa yg sedap. Kalau g kelantan, kena makan nasi kerabu / nasi berlauk la. Baru sedap.

Jemarisuri said...

js x suka mkn itik...duk teringat terkedek2 dia jln...hehe..

js pun suka pulut tu dh lama xjumpa...

ummiross said...

huwaa..!, nak pulut pagi juga CeqGu..

intanfirdaus247 said...

yg tu intam xtry lagi tapi felinna inchloss duk pakai...malam2 mak menyapu je nyah losen tu..haha..okeh...sedap pakai..wangi..:) kesan? ada njuga walaupun x banyak.:)

nea lopah said...

Salam...tengahari pulak pekena nasi kukus @ gulai kawah mesti terangkat kan cikgu? hahaha

CeqGu said...

Nea lopah sebut gulai kawah baru cikgu teringat nak bawak balik rempah gulai kawah ke brunei hihi

aizu's life said...

nasi berlauk+nasi kerabu.. mmg peberet food ms blk kg.. mmg best!!

izan mama mia said...

huhuhu..rindu nak nasi tumpang tuu...

nurbijen said...

Nasi tumpang dan pulut pagi tu mmg my favorite, telan air liur lagi... huhuhuhu

Sebelum datang sini hari tu ada lagi nasi kak wok... mmg sedap!

QA's ~ mamapapa said...

Cikgu kelantan kt mane?husband sy kt machang :)

CeqGu said...

kat kota bharu jer :)

hainom OKje said...

Kt tempat okje ni ada satu gerai kelantan...mmg byk makanan...itik pun ada...rasa mcam nk tra semua je..tapi malu ngan asben....selalu bekfest kat situ..

CeqGu said...

huk aloh, nak makan pun malu ke okje hahaha kelakar la okje ni hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...