Followers

Wednesday, February 27, 2013

Terjawab Sudah Apa Sakitku.....

Assalamualaikum...

Kabare rakan2 blogger yg dirindui.....cewahhhh ayat pembuka ala2 tulis surat cinta ...ahakssss.
Satu hari satu mlm cikgu tak sentuh laptop.jeling pun tak sanggup sbb dlm kepala duk gelisah dan tak keruan. Tido mlm pun 2 jam jer. Duk pk memanjang ttg sakit apa yg duk kacau cikgu ni.

Akhirnya lepas jumpa doktor pakar, terjawabla segala soalan . Nak tau apa nama sakit cikgu tu jeng jeng jenggggg.....
Nama penyakit cikgu ni ialah 'penyakit sendiri cari pasal".....hihihi.Ada sape2 pernah dgr nama penyakit ni?Kikiki itu nama yg cikgu buh sendiri.Nama sebenarnya ialah anxiety.....

Memula doktor tanya sakit apa. So cikgu pun citerla bla bla bla....
Kerut2 muka doktor.......pastu dia cakap bukan tanda2 masalah saraf......fuhhhhh legaaaaa.
Dia test plak, dia suruh cikgu genggam jari montel dia dengan jari telunjuk cikgu sekuat hati.....doktor kata ok jer. Pastu dia selitkan kaki dia kat betis cikgu dan tarik kaki cikgu ke depan. Masa tu dia suruh cikgu tahan kaki tu sekuat yg boleh. Doktor kata ok jugak. Mmg sah bukan masalah saraf. Pastu doktor pandang muka cikgu dan tanya cikgu keja apa. Pastu dia renung lagi muka jelita penuh jeragat ni.  Pelan2 dia tanya, awak ada masalah ker....erkkkk terkejut cikgu dia tanya mcm tu. Cikgu tanya balik.....errr masalah apa? Saya rasa saya xde apa masalah.

Lepas sembang2 tu cikgu terpk mungkin betul kot cikgu stres.....stres yg dah bergunung2 dipendam dalam hati. Sudahnya memakan diri hohoho....... kata doktor, bila kita selalu pk negatif, dlm badan kita pun akan hasilkan byk cas negatif, banyak hormon2 yg tak baik pun dirembeskan menyebabkan badan kita sakit2. Asid dlm perut pun akan keluar banyak dan menyebabkan gastrik dan sendawa angin......huhuhu betul la kata suami cikgu huhuhu. Tak pasal2 cikgu kena jumpa kaunselor hahahaha.

Bahaya rupanya kan byk fikir ni. Serius cikgu cakap, cikgu tak rasa pun cikgu tgh stres sebelum sakit ni melarat ke seluruh badan. Mgkin dah terlalu byk cas negatif dan hormon yg badan dah rembes sebelum2 ni, maka 28hb jan lepas tu badan cikgu dah takleh nak kontrol, mula terasa sakit sana sini.
So sekarang cikgu belajar bertenangggg.
Kata doktor, laporan ECG normal. Cuma  jantung masih laju,tp insyaallah akan normal semula if cikgu dah kembali menghappykan diri....alhamdulillah.
Doktor bg dua jenis ubat jer kat cikgu, ubat penenang dan ubat gastrik.
Lepas jumpa doktor terus cikgu pi menghappykan diri kat shopping mall.....hurmmm betuller, sakit cikgu dah makin kurang. Malam pun tido lena jerrr....hihihi...
Harini pun dah tak der rasa letrik2, lenguh2 kat kaki tangan.
So kawan2, jgn jadi mcm cikgu yer.....selalu2 lah pk positif.


24 comments:

KY said...

Alhamdulillah...tak ada yg merbahayakan..banyak2kan berblog baru tak stress heheee

yan's cottage said...

lepas nie kena positif kan diri...kalau tak nak merana badan he heee.....

fieda said...

pasni ceqgu jgn stress2 lagi nooo..

Mia Kassim said...

agaknya mmg stress tu...dulu pun saya kena camtu...masa tu tinggal jauh dgn hubby...saya sorang jaga 2 anak di kk...tekanan sebab sorang2 hampir 2 tahun...last2 selalu rasa sakit dada...check doktor, doktor kata semua normal....cuma dia cakap saya stress...kena tenang dan jgn pikir dulu masalah...huhu

Kesuma Angsana said...

tenang2 diri, ceria2 diri , will always doakan yg baik2 for u ye ceqgu !

QasehnyaRania said...

la..cik manis stress ye..jgn stress ye..ciksu stress tahun lepas kena migraine tau..mmg byk pikir pon

OneSimpleMother said...

gitu jadinya kalau kita stress melampau ye. anis stresskan apa ni smpai jadi gitu sekali..?? haish.. ni belum berpisah lama dengan pak syed lagi ni. hehehe.. takpe2 nanti anis balik sini kita hilangkan stress gi shopping sama2 kay.. :)

izan mama mia said...

jom lompat 2 happykan diri...xmo gundah gulana dah tau

Kuazue Mohd said...

huihh parah gak sakit no..semoga happy n sehat selalu naa..baca quran selalu..terapi stress muslim..

MaMa Rey said...

sy pun cuba berusaha untuk sentiasa berfikir positif..mmg jadi stres bila asyik fikir itu ini yg negatif..

aTieYusof Family said...

Alhamdulillah..takde apa yg merisau kan Cikgu.. so, lepas ni kena lah fikir positif sllu ya!..jgn fikir bukan2.. kena hasil kan lebih byk caj positif..:)

hainom OKje said...

Yeay....tumpang gembira utk cikgu...bolehlah merapu tanpa batasan lepas ni haha...
So mesti rasa legakan...bila dah tau keputusannya...selagi tak tau....selagi tulah seriau tak berhenti...hehe

Vee Zawiah said...

assalamualaikum ... kabare yo waras ... akak saya pun cikgu . selalu stress sampai sakit kepala dan muntah2 . cuti sekolah pun pergi sekolah sbb nak habiskan keje . dia fikir dia seorg pegi sekolah wat keje , rupanya kekawan pun ada gak kat sekolah sbb nak settlekan keje siap bawa anak sekali ...

umi alya said...

ha3.. akak mau gelak jer rasanya tapikan cikgu anis dah alihkan stress pd ahkak lak, tak jadilah nak gelak, huwaaaaaaaaaa...

CeqGu said...

Tenkiu kawan2....pasni mmg nak kena selalu pk positif.

K.tini: ape pasal akak plak stres? Jgn stres2 tau

Vee: wsalam....hihi kesian kat akak vee tu.... kna selalu bg semangat kat dia kot.

Okje: alhamdulillah, tp sakit2 tu masih ada cuma xkuat mcm selalu

Kuazue: mmg duk baca selalu....mungkin allah saja nak cikgu lebih rajin mengadu kat dia
kot...huhu sayang allah

K.mas: hurmmm anis pun xtau anis stres. Rasa mcm xpun. Mgkin kerap stress so byk hormon xbaik dirembes, jadi ler rasa sakit badan.

nurbijen said...

Alhamdulillah, nothing serius.... lepas ni xmo pk bukan2 lagi... kena ajak cik abe bercuti la tu...

tapi tak sangka, kesan stress tu bukan main hebat lagi... besarnya pengaruh emosi kpd badan

IntaNBerliaN said...

alhamdulillah.. nsb xda pe2.. a'aa betoi tu kak... kita kne positifkan diri.. kalau tak makan diri.. :-)

ummiross said...

Ooh stress pun boleh jadi macam gitu ye cikgu, takpe ni dah kira ok kan. Ummi sekarang ni suka juga baca tulisan Dr Muhaya, nak ambil aura positifnya.

nea lopah said...

alhamdulillah... slalu pikir +ve.

NoEn said...

prof muhaya pun selalu cakap kalau kita fikir negatif, segala penyakit akan datang kat kita...so sama2 la kita sentiasa berfikir positif ;)

Tuan Juhaida said...

Betul tu anis.jgn pikir negatif nanti semua penyakit datang btandang.try to think positif n emosi positif always.dgr talk prof muhaya,bagus!buku2 dia pun ok.good luck n take care ya

Fiza Rahman said...

Ekekeke...sakit stress rupanya. Alhamdulillah tak der yg serius. Tak nak stress2 lagi yer cikgu.

QA's ~ mamapapa said...

Alaaaahhhaaaiiii...byk2kn baca quran..inshaaAllah..hnya kita sesama cikgu yg phm stresss seorg cikgukn?...

Enna Norman said...

ooooh patutlah hati debar2 je, kot2 mcm tu gak kot, bdn sakit2 lenguh2, bagun dr tido pepagi kaki rasa sakit n kebas...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...