Followers

Friday, May 24, 2013

Apa Cikgu Nak Buat Kalau Dah Tak Keja?

Assalamualaikum

Cikgu tiba2 terfikir, apa cikgu nak buat kalau cikgu dah xjadi cikgu hihi.
Errrr ada angan2 nak berenti keja kerrrr?
Idok ler, tapi terberangan pulak lepas tgk satu program ilmu kat tv3 pg ni hihi

Tadi cikgu dengar tentang kelebihan menghafaz quran.
Ustaz tu cakap, nak hafaz quran tak kira usia berapa tahun. Ust tu sendiri diusia 30 thn baru start hafaz quran.
Haaa dengan izin allah jika hati kita ikhlas, semua benda jadi xmustahil kan.
Setiap ayat quran tu ada kelebihan yg tersendiri.
Kata ustaz tu lg, tips nak hafaz quran:

1. Niat ikhlas nak hafaz 30 juzuk. Mampu ke xmampu tu xpayah pk
2. Hafaz ayat sikit2 setiap masa.

Tiba2 cikgu terasa macam errrrr kalau esok2 dah xkeja, cikgu nak pi belajar tentang al quran la.
Tak kisah la diploma ker, degree ker. Yang penting ilmu nya tu kan kan kan.
Pastu teringin pulak nak jadi sukarelawan bantu program2 untuk anak2 istimewa dan juga sukarelawan membantu rumah anak2 yatim.
Eeeeee bestnya la kalau angan2 cikgu ni jadi kenyataan hihi
Korang doa2la biar angan2 cikgu jd kenyataan yer :)

15 comments:

maria firdz said...

Ameen... Klu sy... X kje nk berbkti pd suami je kot... Sbb istri yg berbkti pd suami sma dgn phala jihad... Ameenn...

OneSimpleMother said...

akak pun sebenarnya teringin nak berguru one to one dengan to guru-guru yang mursyid pastu nak berdakwah. :) ustazah akak masa kat tempat keje dulu mula belajar agama usia dah banyak juga. tapi memang istiqomah lah bertahun2 belajar agama dengan para ustaz, ustazah. bawak sekali baby keciknya gi kelas2 agama. sekarang kerja dia mengajar agama dari ofis ke ofis, rumah ke rumah. kalau dengar dia berhujah memang tak puaslah telinga mendengarnya. seronok sangat belajar agama dengan dia.

itu yang sebaik-baiknya kita kena buat sebenarnya kan. kumpul saham akhirat. tapi iman ni lemah nipis. pastu akak ni memang jenis tak reti nak mengajar apa lagi nak berceramah, berhujah.. ajar luqman pun tak pas lagi. huhuhu..

umi alya said...

aamiin...

Kakzakie said...

Anak sulung kakak pun ada cita-cita utk hafaz al-quran. Buat dia senang sikit sebab di maahad setiap tahun ada satu/dua suroh kena hafal...

Moga kita sentiasa jadikan al-quran sandaran dan amalan harian.

Jadi sukarelawan pun bagus kan. Saham akhirat buat kita.

Aisy Nasiha said...

amin... niat murni ni,. semoga tercapai..

Jemarisuri said...

insyaallah setiap usaha pasti ada kejayaan...gud luck ye

aTieYusof Family said...

Mudah2an impian jadi nyata..sy pun pernah terfikir klu tak kerja nak buat apa agak nya..huhu..

Tuan Juhaida said...

insha allah..moga jadi kenyataan.bestnya if dapat bekerja sendiri ...masa pun boleh atur sendirikan dan boleh luang byk masa ngan anak2

Mama Adam said...

Mcm2 teringin... cuma financial tak mengizinkan berenti kerja =(

nea lopah said...

insyaallah boleh....

Shamsiah Abdul Rahman said...

Insya'Allah.. bi'iznillah.
Semoga Allah memperkenan segala doa & hajat Anis.

CeqGu said...

terima kasih semua kerana mendoakan yg baik2 utk cikgu anis :)

cik mas: berdakwah tak semestinya macam ustazah akak buat. berdakwah ni luas caranya. bagi tazkirah kat fb, blog, sambil santai2 dengan keluarga dan kawan2 pun satu cara berdakwah jugak tu. nanti kita sama2 berguru yer kak. saham akhirat ciput benor lagi ni

maria: ooo itu cikgu tak masukkan dalam list sebabnya itu dah jatuh kepada kewajipan yg tak der tolok bandingnya bg cikgu:) bekerja atau tak, layanan utk suami tetap special hehe

iietamalek said...

like my auntie, die mmg tak keje..duduk rumah je jaga anakanak. tapi die rajin pergi kelas ilmula...seronok tengok...

hainom OKje said...

Nak berhenti keje le tu gayanya...hehe
Berhenti le ceqgu dapat bersama2 putera kayangan haha

QasehnyaRania said...

aamiin.semoga dipermudahkan ye cik manis..

sya teringin nak jadi macam makjang saya a.k.a ustazah ngaji quran saya..

sy ckp kat dia, dia sokong.. tapi tu la keyakinan nak ngajaq xda la cikmanis.. bukan pa rumah sy ni sunyi dengan suara anak2.. bila mengajaq ngaji tu rasa terhibur kan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...