Followers

Tuesday, April 2, 2013

Tips Mendidik Anak Lelaki

TIPS MENDIDIK ANAK LELAKI

PERANAN BAPA:
1. Balik awal dari tempat kerja, mandikan anak jika masih dibawah 5 tahun

2. Bawa anak bersiar-siar dan spend waktu bersamanya

3. Ajak anak bergasak @ bergumpal. Ini akan create bondingdengan anak lelaki yang memang sukakan aktiviti fizikal

4. Anak lelaki akan anggap bapanya 'role model', maka bapa kena jadi yang terbaik. Apa yang bapa buat akan di ikut oleh anak.cth: jika bapa merokok, kebarangkalian untuk anak itu merokok apabila dewasa nanti sangat tinggi berbanding dengan bapa bukan perokok

5. Dukung anak atas bahu. Ini membolehkan pemandangan anak itu dapat dilihat daripada pemandangan bapanya.

PERANAN IBU :

1. Anak lelaki belajar ilmu MENGASIHI daripada ibu

2. Ajak anak lelaki berbual tentang apa sahaja. Ceritakan padanya apa yang kita buat, aktiviti, serta hal-hal yang boleh dia beri pandangan. Ini akan create bonding antara ibu dengan anak lelaki.

3. Berikan pujian atas usahanya walaupun kecil

Moga dapat beri sedikit sebanyak panduan untuk ibu bapa di luar sana.~Tanyalah Ustazah. Panel Ustazah Harlina Siraj.

14 comments:

intanfirdaus247 said...

salam anis..selamat malam anis..wah tip yg baguih ni...:)).

Nora Karim said...

bagus info ni untuk panduan ibubapa...

Aisy Nasiha said...

bagus tips ni... boleh sama sama kita praktikkan..
semoga hero hero kesayangan kita akan membesar jadi anak yg baik...

umi alya said...

anak2 lelaki dah besar panjang, xleh daa nak dukung2 atas bahu, huhuhuhu..

ylh.. bapa adalah role model anak2 contohnya anak teruna kedua, suka sgt membebel cam BAPAKnya, mana tak tumpah kuahnya jika tak ke nasi, iya dok?

tp anak sulung peel lebih kurang cam umminya, kalu bapanyanya membebel, dia wat derk jer, jadi kejap jer org tua tu marah2, kiranya lawan dlm senyap, aci tak?

Tuan Juhaida said...

Tq share anis.mmg betul tu.sy ada 3 anak.lelaki ni.mmg ayah akan mereka jadikan role model

aTieYusof Family said...

Wah! bagusnya info ni. TQ share Cikgu..InsyaAllah boleh amalkan kat Pa'e..;)

Oyis said...

thanks for sharing

yan's cottage said...

tq...kongsi tips menarik nie...

Kesuma Angsana said...

setuju tu & tips yg bagus

iietamalek said...

Thanks sharing ceqgu...

IntaNBerliaN said...

thanks utk info ni... mg ank ketiga sy lelaki.. hihii

hainom OKje said...

tq ceqgu... ni memang betul betul ceqgu ....masih mengajar walaupun tgh bercuti hehe

Ummi Iman said...

Alhamdulillah sudah dibuat tips yg diberikan :)

intanfirdaus247 said...

boleh jadi panduan kalau ada anak kelak..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...