Followers

Tuesday, March 5, 2013

Kisah Ayam Goreng Berempah Musang Berjanggut ^_^

Assalamualaikum....

Hari ni cikgu nak sambut adik yg bakal bersalin dengan ayam goreng berempah.
Amik resepi kat myresepi jer....
Dah pernah buat sekali, ayahanda puji sedap.
Putera kayangan balik kejap jer aritu, tak sempat la nak buat .

Masa duk siapkan bahan2 tu, si kecik pun sibuk nak tolong kacau.
So cikgu pun tumbuk ler rempah2 dalam lesung batu depan si imam muda tu.
Dia siap baring kat lantai dapur. Kusyuk betul duk tengok mama dia ni menumbuk rempah.
Dah siap tumbuk, cikgu biarkan aje lesung batu dan rempah tu kat situ.
Kot2la firas nak try tumbuk.
Cikgu pun pi ler siapkan bahan lain.
Tengah asyik duk potong bahan2 lain, tiba2 telinga cikgu dengar mcm ada  beras tumpah.
Elok jer cikgu pusingkan badan nak tengok apa yg jadi,  doktor firas dah selamat tuang beras dalam rempah ribu tu.....huwaaaaaa
Alahaiiii anak mama, nak cepat jadi lambat.
Grrrrrrrrrr geram betul. Mujur la beras tu cikit jer.
Cikgu tapis tp still kena asingkan dgn cara manual jugak sbb rempah tu ada yg masih kasar.
Masa tu mmg rasa nak marah sgt dengan doktor muda yg suka buat eksperimen tu.
Tapi tetiba jer teringat cerita MUsang Berjanggut hihi.
Dlm cerita tu kan anak raja pi cari calon isteri. Sape2 yg sanggup asingkan rempah yg bercampur tu, anak sultan tu akan masuk meminang.
Sambil2 duk asingkan beras, terus ler cikgu berangan kejap mcm dlm cerita tu....kikiki
Pastukan tengah syiok2 berangan anak raja dtg meminang cikgu............ opssss muncul wajah putera kayangan yg hensem kat brunei nun sambil cekak pinggang dan gerak2 jari telunjuk dgn kepala geleng2.....no...no...no...
Hahaha.......maappppp bang, berangan ala2 berlakon gitu.
Putera kayangan hamba tetap di hati.
Tak der siapa yg boleh ganti hihihi....

16 comments:

azeanty anuar said...

nanti publish gambar ayam ye..;)

umi alya said...

pandai firas masak, resepi baru erk?

CeqGu said...

Azeanty: hehe nak tempek, tp internet slow,z susah betul nak upload gambar
K.tini: haah resepi baru dr firas kiki

~Emaa Hasnah (^_^)~ said...

ayam goreng rempah..sedapp..dah lama xbuat =)

yan's cottage said...

sedapnya dengar ayam goreng berempah nie....belum tengok gambar...mmmm...sedap...

aTieYusof Family said...

hihihi...Firas yg hensem tolong 'kemas' dapur..haha..
takpelah ada Ummi tolong kemas semula..uiks! mesti sedap tu ayam berempah...nyum2! dok terbayang2 plak..hehe:)

MaMa Rey said...

aiyoo Firas kacau mama ka masak hehe..

Norizan J said...

mana ayam yang sedap tu.. uhhh... share la respi.. nak gi carik kat myresepi tu banyak sangat..

hainom OKje said...

Laaa... tak balik Brunai lagi...ingatkan dah Bis tu gi S'pore hari tu tak balik terus ke?
Ceqgu...kekdahnya kalau berjauhan dengan Putera kayangan... memang asyik mengigau je le gamaknya
selagi Putera kayangan tak turun ke riba haha

NoEn said...

musang berjanggut pun xpe janji sedap

Tuan Juhaida said...

Haha yg best tu sebab sempat berangan hihi.rajinnya firas nak tolong masak

CeqGu said...

Sori la kawan2, gambar ayam berempah musang berjanggut tak leh nak tempek...line internet macam siput huhuhu...

Okje: belum balik lagi....masih berubat di kg...huhu tetiap harinduk ngigau kat putera kayangan okje oiii.....

Nora Karim said...

hahahah sempat lagi nak berangan tu... hahahah :P

aTieYusof Family said...

Firas tolong Ummi masak..
musang berjanggut versi moden..hehe:)

QasehnyaRania said...

sib baik putera kayangan cepat2 mai, lau tak dah ke mna dok verangannya kan :)

nurbijen said...

sempat lagi bereksperimen kat dapur yer Firas.. nasib baik la mama penyabar, siap boleh berangan lagi... kelakar la anis ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...