Followers

Sunday, June 7, 2009

Rombongan Cik Kiah ke Perhentian

Rombongan 'Cik Kiah dan Pak Tam' Ke Perhentian.

Masa balik kampung kat Kota Bharu aritu, sempat la jugak buat plan gila gila ke pulau perhentian. Sebenarnya cik hubby kita teringin sangat nak ke pulau perhentian. Kita pun tak pernah sampai ke situ so berkobar kobar jugak la nak ke pulau tu. Umi dan adik adik semua dah setuju nak join sekali...tapi ayah plak tak nak ikut...macam tak best la bila ada yg tak nak ikut. So kita pun batalkan plan ke perhentian sebab tak sampai hati tinggalkan ayah sorang sorang kat rumah. Esok paginya sesudah subuh, celik je mata terus terbayang wajah wajah adik yg frust sebab tak jadi pi perhentian....selesai solat bincang kejap dengan ayah...ayah suh kita bawak umi dan adik ke sana...kita pun kejutkan adik adik suh bersiap...memandangkan ni plan on the spot dan tak de experience ke perhentian...kami pun bertolak ke sana jam 9 pagi dan berkira-kira balik pada waktu petang...kiranya one day trip la ni. Nak pi ke Perhentian kenala ke Kuala Besut untuk naik bot. Kota Bharu ke Kuala Besut tu amik masa lebih kurang 1 jam. Dah la aritu ari Jumaat, so banyakla kawasan yg jem sebab ada pasar pagi...

lebih kurang kul 10 pg sampai le ke Kuala Besut...pastu tanya la sorang pakcik tu cam ne nak pi ke Perhentian. Rupa-rupanya kat sini ada banyak syarikat yg menyediakan bot untuk ke Perhentian. Kitaorg main belasah je beli tiket kat satu syarikat ni...memandangkan ni kerja gila gila, maka terkejut beruk la kami kerana tak sangka harga tiket ke Perhentian RM70 seorang (pergi dan balik)..tu ler sape suh tak survey dulu kan...dah la pergi 7 orang...maknanya nak kena bayar RM490...tak terpikir langsung harganya semahal itu. kami pun pakat korek duit yang ada la...sib baik cukup...kalau tak terpaksala tukar plan lain. Dah habis bayar..hati ni berasa sangatla bengang sebab terpaksa plak tunggu bot pukul 11.30pg. masa tu dah pukul 10.30 pagi,ari jumaat plak tu,yg laki lakinya nak solat Jumaat lagi...sib baik 11.15 bot sampai. Kami pun bergegas ke jeti...

Jeti Kuala Besut

ramai rupanya org nak ke Perhentian ni...terutamanya mat dan minah saleh. Memandangkan sekarang ni panas, sempatla rombongan cik kiah beli topi dengan harga RM8.Ni dia topinya...

Cik Kiah sekeluarga bergaya dengan topi yang baru dibeli kat area jeti boat Kuala Besut.

memang berbaloi beli topi ni sebab cuaca sangat panas kat pulau. Masa mandi manda kat pantai pun kami guna topi ni ...tak nak kulit jadi hitam terbakar la kononnye hehehe...tambah-tambah orang yang bakal jadi pengantin bulan 12 ni, lagi la nak jaga kulit.

Sebelum naik bot, nak kena bayar tiket masuk ke Perhentian plak dah RM5 seorang...aduii duit lagi..so total sekarang RM490+RM35=RM525....aduiiii poning poket den...Bila dapat masuk je ke dalam bot hati yg bengang dah bertukar jadi tak sabar sabar plak. Kami dinasihatkan dok kat bahagian belakang bot sebab nak kurangkan lantunan ombak. Untuk pengetahuan semua, bot yg digunakan adalah speed boat dengan dua enjin...memang laju giler....topi terpaksa ditanggalkan sebab takut melayang ke dalam laut. Laju tak laju boat ni, badan pun melantun-lantun. sape tak tahan memang bleh kena mabuk laut. Kalau nak bawak anak anak kecik rasa cam tak sesuai plak sebab speed boat ni mana ada dinding. bahaya la jugak untuk anak anak kecik.Sib baik ada bumbung.

Ni ler rupa gambar speed boat yg kami naik tu...boat ni boleh muat 12 orang penumpang je dan amik masa 30 minit untuk sampai ke perhentian....walau pun laju air yang terpercik tak masuk ke dalam boat. Susah woo nak snap gambar ni sebab bot kita tengah laju, depa ni tengah race. Sib baik henpon kita tak terpelanting ke laut...

Rombongan cik kiah dan pak tam sempat berposing dalam speed boat. Sib baik kami dapat seat belakang.
Ni plak dua anak dara yang teringin berposing. Yg pakai spec itam besar mengalahkan mata lebah tu adalah adik kita yg no 2...yg sebelah tersenyum manis tu adik yg ke 4

Setelah hampir 30 minit, bot yg kami naiki sampai ke Pulau Perhentian. Pulau ni ada dua satu Perhentian Kecil dan satu lagi Perhentian Besar. Gambar kat atas ni adalah Perhentian Kecil. Kat sinilah ada perkampungan nelayan, sekolah, masjid dan juga tempat-tempat untuk trecking. Selalunya mat mat saleh yg suka ke Perhentian Kecil. Sebenarnya kat dua dua pulau ni ada banyak tempat dan resort yg boleh dilawati...try tengok map ni

Memandangkan kami ni just nak bermandi manda so dicadangkan lah kepada kami ke Tuna Bay. Sebelum ke Tuna Bay, bot kami terpaksa ke Long Beach untuk hantar mat2 saleh. Untuk ke Long Beach, diaorg terpaksa naik taxi boat sebab tak de jeti dan untuk keselamatan pelancong kat situ. Harganya pula mengikut jarak destinasi yg dituju. Paling murah RM2.

Ni la rupa taxi boat. Botnya lebih kecil dan kurang laju sebab pakai satu enjin yg lebih kecil dari speed boat yg kami naik dari Kuala Besut. Semasa nak ke Long Beach, hati sangatlah teruja dan terpikat dan kagum dan bermacam macam dan lagi yg tak terungkap melihat air laut yg jernih biru dan kehijauan ni....
Cantikkan....rasa cam nak terjun je..tapi tak pandai berenang la pulak...

Ni plak Long Beach Inn...sayup sayup mata memandang...

selepas ke Long Beach, boat kami beredar ke perhentian besar plak. Lebih kurang 10 minit perjalanan sampai la kami kat Tuna Bay. Sib baik kat sini ada jeti so tak payah susah susah naik taxi boat. seriau jugak nak melangkah ke taxi boat sebabnya speed boat lagi tinggi dari taxi boat tu. dah la tu time nak melangkah ke taxi boat nak kena pegang kuat kuat sebab beralun. silap ari bulan bleh jatuh ke laut..eee takut...so dinasihatkan pakaila seluar untuk ke perhentian. jgn nak ayu ayu dengan baju kurung dan kebaya plak pulak

Tuna Bay

Jam 12.00 tengah hari kami pun tiba di Tuna Bay. Rupanya kat sini pun ramai mat n minah saleh berjemur. Cuba perhatikan gigi air laut tu, ada bahagian yg cerah dan gelap kan. yang gelap skit tu sebenarnya ada batu karang. yg hijau tu memang jernih giler air nya. tak de sedikit kelodak pun. tak caya cubalah datang sini. Tapi Tuna Bay ni tak de la cantik sangat...ada banyak lagi tempat yg ada batu karang yg cantik-cantik.

Bukit yg nampak tu adalah pulau kecil. geng-geng Pak Tam telan air liur je tengok air laut yg menghijau ni sebab jap lagi nak pi solat Jumaat pulak kat Pulau Kecil tu. So depa terpaksa la sewa taxi boat, RM2 je sebab dekat. Lepas solat baru depa bleh terjun ke laut.

Ni tengah menghirup angin sepoi sepoi bahasa di bawah pokok kelapa. Maklumla kami tak book bilik. Kalau time cuti sekolah dinasihatkan book bilik awal awal. Kalau tak jadilah macam rombongan Cik Kiah ni...berteduh di bawah pokok kelapa je.

Boring lama sangat menunggu geng Pak Tam balik dari solat Jumaat, geng Cik Kiah pun bermandi manda la kat pantai. walau pun panas, airnya tetap dingin. Dah la tu siap ditemani dengan sekumpulan ikan yg comel comel. Padahal air baru separas pinggang. Ada pelancong yg amik kesempatan bagi makan kat ikan ikan ni...seronok tengok ikan ikan ni berebut makanan sampai timbul kat permukaan air.tapi awas ye, ikan ikan kat sini pun pandai bergurau, kadang2 depa ni mengigit juga. rugi betul tak dapat amik gambar ikan ikan ni sebabnya bateri henpon dan tutttttttt......

sebelum balik kami sempat juga merasa kayak. RM 20 sejam. Mak aiii terjerit jerit kita dibuatnya...tak pernah berkayak kat laut. rasa cam nak terbalik je setiap kali ada ombak. Dengan kayak, kita berpeluang tengok corals. tapi kat situ coralnye tak berapa cantik. Jam dah pukul 3...so kami pun naik ke darat...perut pulak berkeroncong...dah la tak bawak makanan. kul 3.30ptg nak kena call speed boat sebab boat last adalah pukul 4 ptg.

(pastikan call boat yg kita naiki 30 minit sebelum masa yg ditetapkan. Untuk pengetahuan, bot2 untuk balik ke Kuala Besut ni bergerak mengikut masa yang telah ditetapkan, tak silapnya 9pg,12 tgh dan 4 ptg).

nak tak nak terpaksa la beli makanan dulu. kami pun singgah ke gerai kecik dan order mee goreng. nak tau berapa harganya? RM8 sepinggan. memandangkan takut duit tak cukup (ye la plan gila gila...tak sangka nak pi perhentian ni nak kena spend banyak duit) ...terpaksa la share sepinggan dua orang.

pukul 4 ptg, kami pun bertolak pulang ke pengkalan Kuala Besut. Untuk makluman, kalau nak ke Perhentian elakkan pergi bulan 10 dan ke atas. ada jugak yg cakap bulan 7 ke atas sebabnya time tu ribut kerap terjadi.

so moral of the story :
1. Kalau nak melancong, kenala plan betul betul, cari maklumat dulu tempat yg nak pergi tu
2. Bawa sedikit bekalan makanan
3. Bawa duit secukupnya

maklumat untuk ke perhentian :

1. Tambang boat : RM 70 seorang pergi dan balik , tiket masuk ke perhentian (marine park) RM5 seorang
2. Bertolak dari rumah seawal pagi sekiranya tidak bermalam
3. Book resort dan bot sebelum ke perhentian terutamanya musim cuti sekolah
4. surf internet atau tanya staf2 bot untuk dapatkan resort atau aktiviti seperti snorkling yg murah. aritu ada yg offer snorkling RM25 termasuk peralatan. Ada gak yg RM4o ringgit. bergantung kepada berapa banyak tempat yg dibawa.

OneSimpleMother said...

memang adventures la mu punya ekspedisi ni. smpai koyak poket. hehehe.. akak penah gi perhentian. tatau la kecik ke besar tapi yang ada perhentian resort tu. dok kat situlah. sumernya ditanggung beres. tinggal bwk diri jer. dpt lucky draw masa dinner company.

noris said...

spontaneity tu la yg paling best kak anis. pastu gi reramai satu family bertambah2 la best. sila kutil ayah li deh, sbb x sporting hehe. jgn kan k anis, noris yg kat UK ni pon ikut teruja sama tgk keindahan pulau perhentian. harus gaya abg sepol nnt balik msia, cam2 na pon kena gi jgk, sbb x pernah sampai lg. kita wat annual family event la nnt yeh k anis? gi pantai plak? sokmo gi air terjun hehe...

CeqGu said...

insyaallah...nanti kita plan baekkk punya hehe

QasehnyaRania said...

belm pernah sampai lagi :D

cikmanis tinggal details dekat komen box ye..ciksu tak publish.cept tau ..tinggal cik mnis j ni.. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...