Followers

Wednesday, July 7, 2010

Saiz Bukan Jadi Ukuran

Err tak tau la tajuk kat atas tu sesuai ke idak dengan cerita cikgu anis kali ni...tapi sipi2 tu macam dah nak kena ...:)

Semalam kawan cikgu anis dok menggeleng2 kepala lepas selesai mengajar subjek Bahasa Melayu....topik yang diajar semalam ialah berkenaan dengan tanda baca....kelas yang diajar tu ada muridnya yang dah boleh membaca...tak kurang juga masih ada yg mengeja sepenuhnya..walau apa pun....ini menunjukkan murid telah pun mengenal huruf vokal dan konsonan....siap bulih menyalin lagi...

menurut kawan cikgu anis... dia terkejut pun ada...geli hati pun ada...selama ni kami semua mati2 ingatkan murid kelas Jed ni dah arif tentang huruf besar dan huruf kecil..bila belajar tanda baca...barulah tahu rupanya murid2 kami ni masih tidak faham apa yg dimaksudkan dengan huruf besar dan huruf kecil.....

nak tau apa yg ada di fikiran murid2 ni bila cikgu mintak tulis huruf a besar(A) dan a kecik(a)? 'a' besar....'a' nye ditulis dengan saiz besar yg amat (sepatutnya ditulis 'A')...yg kecil 'a'nye ditulis kecikkkkk aje mengalahkan saiz kuman (sepatutnya ditulis 'a')....hehe...bila cikgu kata salah....semua buat muka blur..pelik gamaknya dikatakan salah..pada hal dah tulis sebesar2 alam..sekecik2 kuman....camno tu??nak salahkan diaorang pun tak bleh...sebenarnya penggunaan istilah huruf besar dan huruf kecil tu telah mengelirukan murid2 cikgu anis...so sekarang ni kawan cikgu anis dok pulun bagi latih tubi menulis huruf besar dan huruf kecil kat murid2 Jed...... harap bersabar ye kengkawan hehe

2 comments:

m4rilyn said...

a kecik A besar
hehehehe
mana dorang tak keliru.
gelak gak

Cikgu said...

hehehe...tu ler..sampai sekarang tak lepas2 lagi topik membezakan huruf besar dan kecik ni...kesian cikgu diaorang....sabo je lah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...