Followers

Wednesday, July 21, 2010

Cikgu Anis Berpangkat Nenek!

Wahhh tak sangka tul dalam sekelip mata cikgu anis dah jadi nenek...hua hua hua...tadi lepas balik dari cabut gigi dengan hati yg penuh kesedihan dek kerana kehilangan sebatang gigi...cikgu anis segera mengubat hati yg lara dengan menjenguk anak-anakku yg 10 tu...

duduk bertenggek di tepi kolam kecik sebesar kangkang mak kera,cikgu anis menguis2 air sambil mengintai2 mana la anak2 aku yg 10 ekor ni....yeeee...utk pengetahuan semua...cikgu anis dah ada hobi baru..bela anak ikan...tak dapat anak sendiri...anak ikan pun jadilah...(ayat2 memujuk hati nurani)....sebenarnya ada 12 ekor semuanya...tapi semalam dua ekor telah selamat kembali ke rahmatullah...

dua ekor ikan tu warna putih...satu daripanya perut memang buncit semacam...yg sekor lagi jantan gamaknya...pertama kali cikgu anis lepaskan kat dalam kolam tu...kemain gatal lagi ikan jantan ni dok menggoda ikan betina yg penuh keseksian itu...kemana saja ikan betina tu berenang..maka akan adalah ikan jantan ni berenang di bahagian ekor ikan betina...geli hati plak melihat kegatalan ikan jantan tu..ntah macam mana terkeluar ayat ni dari mulut cikgu anis .."hmmm tak lama lagi kita dapat cucu la bang....menggatal pelik je ikan yg sekor ni"...en. suami turut tersenyum ...lucu gamaknya mendengar perkataan cucu tu...

semalam cikgu anis ajak en suami temankan utk bagi makan kat anak2 yg 12 ekor tu...nak bagi makan sebelah petang..hujan lebat la pulak....lepas bagi makan tu...baru perasan ada dua ekor ikan dah mati....sedihhnyeee...baru sehari jadi anak cikgu anis...akhirnya kalian pergi jua...sudah ajal...nak buat cam mana...en suami pun cam sedih gak...masa tu jugak macam2 persoalan bermain2 di benak cikgu anis...mati kebulur ke anak ikan aku ni...? terkena panahan petir ke?...ke air kolam ni masih ada klorin? tapi kenapa plak yg lain masih hidup dengan penuh keriangan...

akhirnya cikgu anis pasrah dan redha dengan pemergian ikan jantan dan betina tu...

Patah Tumbuh Hilang Berganti...
Begitulah peribahasa melayu berbunyi...cewahhh ayat skema la pulak....balik je dari klinik tadi...aku cepat2 bagi anak2 ikan tu makan...tiba2 muncul 3 makhluk yg sangat la kenit saiznya...aku amati betul2...ya Allah....aku dah dapat cucu rupanya!!
Barulah aku sedar...rupanya ikan tu mati kerana 'bersalin'...tapi yg jantan tu tak tau la plak apa ke sebabnya ia mati...mungkin terlalu banyak menonton cerita romeo n juliet..sanggup mati kerana kekasihnya telah tiada...huhuhu

tak sangka semalam cikgu anis kehilangan dua ekor ikan dan hari ni pula kehilangan sebatang gigi akhirnya diganti dengan cucu2 yg comel..semoga kalian membesar dengan selamat ..aminn

3 comments:

m4rilyn said...

tahniah nenek

Klinik Ummi said...

Aslkm Cikgu Anis.

Kak Ummi ni suka sangat baca tulisan Cikgu Anis..lucu dan menenangkan jiwa.Kadang tu terkekek-kekek sendiri Kak Ummi baca tulisan Cikgu.

Hmm..Kak Ummipun konon-kononnya baru nak belajar bela ikan.Entah macamana,dari 10 ekor ikan,sekarang ni cuma tinggal 3 ekor jer.Tiap-tiap hari ada jer yang mati.Tapi yang Kak Ummi perasan,setiap kali lepas hujan,ada jer yang mati.Mungkin betul juga kemungkinan air tu masih ada klorin.Entahlah..

Ok dik...teruskan menulis ya.

Salam ukhuwwah dari Kak Ummi.

Cikgu said...

eli: hehehe...thanks eli...

kak ummi: terima kasih sudi baca tulisan bukan gaya seorang guru ni:)....saya ni tak pandai nak tulis ayat2 skema...apa yg saya tulis...adalah luahan sebenar...kalau cikgu atau pakar bahasa baca tulisan saya ni...gerenti kena maki hamun...apa punya cikgu daa tulis ayat tunggang terbalik cam ni hehehe....anis pun suka baca tulisan kak ummi..dan sangat suka dengan kehidupan kak ummi sekeluarga:)...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...