Followers

Sunday, September 6, 2009

ULAT BERBULU

pagi semalam kita dengan rajinnye menyiram pokok2 munge yg dah beberapa ari tak bersiram...sib baik la malam2 hujan...kalau tak habis le pokok2 tu kering....nak jadi cerita...tengah dok asyik2 menyiram dan menyembang dgn pokok orkid yg rajin berbunga tu...mata rabun kita ni terpandang satu makhluk yang maha berbulu...hati mula rasa tak sedap..kita dekatkan skit mata yg rabun ni..sah!..memang sah!!!! makhluk itu tak lain dan tak bukan dipanggil ulat bulu...eee gelinye....tak tau nak buat ape..kita pun siram dengan air. maka bedebuk si ulat bulu yg remaja itu jatuh ke bumi...nak ku pijak eee geli...last2 kita pun pi amik ridsect...belum sempat nak spray terpandang sekor lagi ulat bulu kat pokok orkid kita tu...tak bleh jadi ni...nasib baik tak habis satu tin ridsect kita kerjakan ulat yg dua ekor tu.

bila nampak ulat2 tu...kita teringat cerita pokok ros cik mas diserang ulat bulu...kita pun cepat2 check pokok2 yg lain..mana la tau kot kot dah kena serang sebab ulat tu dah remaja usianya...alhamdulillah sib baik pokok lain selamat....petangnya kita bersiap nak pi berbuka kat pizza hut...waktu buka pagar mata ni saje je nak intai pokok2 renek kat luar pagar tu...hah! makhluk tu rupanya ada kat pokok2 renek tu...banyak lak tu....memandangkan masa dah lewat...tak sempat la nak spray ulat2 tu...akan ku kerjakan ulat2 tu pada waktu malam nanti...

dalam kete kita asyik tergaru-garu je...asben pun tanya kenapa? kita memang alergik la tengok ulat...lepas tengok je mesti rasa cam ada yg merayap dalam baju, pastu rasa gatal2...padahalnye makhluk tu tak de pun...semenye kerana psikologi geli pada ulat...

pagi tadi pi check lagi pokok2 yg ada...alhamdulillah rasanya makhluk tu cam dah tak de...senang cikit ati ni

4 comments:

cik mas said...

hehehe.. dah menjangkit ke rumah depan rupanya.. tengah musim kot anis.

Areniece said...

tu ler ...rasanya mmg musim rama-rama mengawan kot..depa pun jeles ngan cik mas. seme nak dapat baby huhuhu

m4rilyn said...

nak bunuh ulat berbulu cara kejam...taburkan garam..mama saye ajar tu n mmg berkesan

Anis said...

mak aiii kejam ke cara tu...tak sampai ati la plak...tapi rasanya dolu2 cam penah buat hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...