Followers

Saturday, July 16, 2011

Hari Keputraan Sultan Brunei


ni cerita semalam tapi arini baru sempat nak karang...ni pun taip dgn sebelah tangan jer...belah kiri plak tu...sebelah lagi tgh pangku firas mengenyangkan perut....kacau daun betul la firas ni...
semalam adalah hari puja usia ke bawah duli tuan pati..k sultan brunei yg ke 65 thn...tapi orangnya masih ganteng gitu....tak mcm 65 thn...segak dan perkasa lagi hehehe...puji ada makna tuuu..kui kui kui
semangat punya pasal..lepas subuh terus cikgu mandikan firas...sib baik anak mama ni tak meragam...konon pukul 6.30pg nak kuar ke tempat sambutan di bandar seri begawan...tp akhirnya pukul 7.30pg baru dapat kuar....opppsss jgn salah faham...waktu kat sini mcm sabah dan sarawak...pukul 6pg tu cerahnya dah mcm 7 pg....kena kuar awal utk nak dapat seat baekkk punya...memandangkan banyak jalan akan ditutup maka kena menapak agak jauh jugak le ke tempat sambutan tu...utk nak elak penat berjalan jauh, kami dinasihatkan naik motobot kat Kg. Air...takut jugak nak naik ..tambah2 dengan anak kecik...tapi bila teringat tentu ada life jacket...so cikgu setuju la nak naik motobot...bukan apa kesian plak kat asben n adik yg teringin nak naik motobot tu..

pangkalan motobot
 waktu ni dah ada motobot yang sampai...gigih pakcik tu tunggu penumpang dia yang gemor bergambo ni ha...ekeke...

Firas lena ditiup angin muara
sabo je lah...udah ler motobotnya kecik aje...bumbung pun tarak....life jacket pun tarak jugak...huwaaaaaaaaa...nak nanges...tapi ku gagahi jua kaki melangkah ke bot yg kecik molek tu...sekali kaki pijak...bot bergolek2...aduii la...sib baik tak pakai high heel


pemandangan Kg. Air

Mak datuk laju giler motobot ni....berdentam dentum jatuh ke air...sakit montot oiii....cikgu punya gigil...sepanjang jalan badan duk membongkok je..tangan tu tak lepas duk pegang bot..orang yg dah biasa naik motobot ni cikgu tengok rileks je...

Kg. Air



ni ler rupa motorbot yang kami naik...kecik je..tapi laju...kat sini diaorang panggil taxi boat..dalam kecut2 perut pun sempat gak curi2 snap gambar...semangat seorang blogger wakakaka...sanggup bergadai hset demi utk blog yang ada 13 orang follower hahaha



Bot yang kami naik
 walau pun bot ni kecik...tapi rasanya boleh muat sampai 8-10 orang...bg sesapa yg tak pernah naik motobot..kalau nak kurangkan rasa hentaman....sila la duduk kat bahagian belakang...jgn menggatal plak nak duduk kat bahagian muncung bot tu...kat situ lagi la kuat hentaman..silap ari bulan korang boleh terpelanting kat dalam air hehe


Bandar seri begawan
 Bila dah sampai ke daratan..maka menapak la plak ke tempat sambutan tu....jalan2 pun dah lengang sebab ditutup sempena sambutan ni...wahh mesti ada acara best2 kan...tak sabo den nak tengok...pestaim la katakan..hihi





semua kedai pasang banner kuning ni...semenya sama sepesen daripada warna sampai la ketulisan dan titik noktahnya adalah sama!..


ni ler tempat sambutan tu...ntah apa ke namanya cikgu kurang pasti....kami cepat2 jalan nak pi pilih tempat...nampak macam dah penuh jek..huhuhu


sekali memang tak bleh masuk ler...bukan sebab lewat ke atau kerusi dah penuh...tapi memang tempat tu dikhaskan untuk pengiran2 atau jemputan khas sahaja....rakyat sila lihat dari luar pagar ye...huhu berkobar2 den bangun awal...rupanya kena berdiri kat luar pagar jek....huhu...

ofis Petronas Brunei
 sesambil tunggu ketibaan Tuan Patik (tuanku), sempat gak la snap gambar opis en asben....memula ingat nak skodeng dari opis asben...sekali guard tak bagi masuk daaaa...


semua orang tengah tunggu ketibaan Tuan Patik....termasuk ler cikgu anis...teringin nak tengok secara live gitu hehe...


Aikkk ini budak kecik siap bertopi bagai nak sambut besday Tuan Patik....


masih setia menanti....


semua rakyat tidak kira asing atau tak asing pakat berkumpul tunggu Tuan Patik...
tentera siap dalam barisan


dek kerana Tuan Patik belum sampai...makanya cikgu anis snap aje lah apa apa yang ada kat depan mata...


ni plak kat depan pintu pagar...time ni Tuan Patik dah sampai....semua orang pakat duk panjangkan leher dan tangan nak amik gambo...ni ler hasil tangkapan cikgu...bukan nya nampak gambo Tuan Patik...tapi ntah kepala sapa2 la yang ditangkap huhu...mengalahkan wartawan gitu....




bila dah gagal amik gambo sultan...cikgu pun merajuk dan kembali ke pangkal jalan huhuh...sekali berdentum sesuatu yg kuat...ingatkan ada bom jatuh...sekali bunyi meriam daaaaaaaaa...tengok tu berasap sakan...


Aik apa pasal muka anak mama ni cebik semacam...alamakkk ini mesti kes terkejut dengar bunyi meriam tu...memang kuat betul...padan la anak bujang cikgu jadi macam tu..




kerana nak mengekalkan kemachoannya...firas tak jadi nangis....amacam hencem tak firas pakai topi yg lebih besar dari kefalanya?ehehe
nasuha,akmal, en asben n firas




disebabkan langsung tak nampak wajah sultan...maka kami pun menyibukkan diri snap gambar sendiri dan gambar2 yang berkenan di hati..


aihhhh jelir plak dah....mentang2 dah tak takut...main jelir2 kat mama plak ye...hishhh tak patut ..tak patuttt




yo...it's me...Firas

ehemmm petronas dah mula bertumbuh di bumi brunei....harap2 jumpe la minyak yg dicari tu

belum sempat majlis tamat...kami membawa diri ke restoran berdekatan...kat sini ramai orang filipina yg kerja kat restoran...aduhaii bergulung telinga dengar diaorang speaking...

 sesambil tunggu makanan siap..apa kata kita bergambar dulu....senyummmmmmmmmmmm....cakkkk!!


Adik cikgu yg no 4.....sedang cuti cuti malaysia....so cikgu angkut mai brunei buat teman bila asben pi keja hehe...


hamekkk kau...pilih ler nak makan apa...bukan main banyak menu...sampai fenin nak pilih


akhirnya ini je yang kami pesan


 adakah kami seiras?


firas dah boring bergambar nampaknya...


 dek kerana dia sorang tak dapat makan...maka dia pun lena kat kusi ni hehehe

 
sempat gak snap gambar pengiran2 yang segak bergaya...ni pakaian raasmi...warna hitam,berbaju melayu lengkap dan bersongkok...

ni dah nak balik...sesambil tunggu asben p amik keta...cikgu posing dengan budak kecik yang dah mimpi sampai ke London

 
 malamnya cikgu tak masak...pi makan kat luar...kedai ni ownernya orang mesia..tapi kawin dengan orang Brunei

 



inilah suasana malam yang penuh dengan gemerlapan lampu warna warni sempena sambutan tuan patik...sebulan tau sambutan besday sultan....memang sayang betul rakyat kat sultan ...mana taknya...sultan bagi macam2 kat rakyat...sultan tak nak rakyatnya rasa hidup susah....sape tak sayang sultan yang baik macam ni kan..
kat masjid2 ada yang buat tahlil sempena hari jadi sultan...cikgu suka dengar ucapan sultan ...tak ubah cam dengar bajet...macam2 rakyat dapat ...cikgu pun tumpang seronok...apa pun...cikgu tetap rindukan Malaysia...huhuhu

5 comments:

m4rilyn said...

wah,nanti leh kita singgah Brunei

Anis Rosli said...

hehe sila...sila

Chika said...

nak ikut cik marie.... ngeh ngeh ngeh...

Oyis said...

suka nya dgr sultan brunei ni. bakpo la msia x leh wat setara tu huhu...

Anis Rosli said...

cika:mai ler ika...pakat mari jadi baby sitter firas hihi...

oyis:hurmm...sultan brunei kaya..pahtu segala benda di bawah kuasa sultan..kat malaysia..mcm2 parti ada...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...