Followers

Tuesday, April 17, 2012

Alahaiiii Pavlovaku...Faktor-Faktor Kegagalan!

Assalamualaikum...

pavlova oh pavlova...hurmm...dek kerana namanya cam pelik sikit...jadinya cikgu teruja bebenor nak masak pavlova ni...search..punya search kat youtube ...jumpa la satu yg berkenan di hati... ishh mudah jer rupanya...bahan pun tak der la banyak mana pun...aiii bleh try test nih.....

itu ler keja cikgu masa dalam cuti bersalin...masa tu dah habis pantang...so try ler buat ..tak sangka menjadi...maklum ler cikgu ni jenis tangan jarang nak menjadi kalau buat apa2 hehe...so hepi ler kan bila dah jadi...tapi agak2 jer la menjadi sebab tak pernah makan pun..just tengok comments orang yg pernah makan..rasa2 menjadi lah...tapikan ...ya ampunnnn manisss bangat...

sebenarnya arini cikgu bukan nak story mori tentang resepi pavlova...rasanya orang pun dah muak nak baca resepi pavlova..rata2 dah ramai yg tahu...so cikgu nak sembang apa ?? ni haaa nak mencurah perasaan hati..jiwa dan raga waktu buat pavlova....sebenarnya kannnn..dah byk kali cikgu buat pavlova....tapi sekalii jer yg menjadi huhuhu..puas cikgu google....tak jugak jumpa apa faktor2 kegagalan pavlova cikgu ni...hampir2 putus asa la jugak...

kali kedua cikgu masak pavlova ni kat brunei...memandangkan kali pertama pavlova cikgu menjadi...dengan penuh semangat yg jitu (cewahhh) siap import oven tua mak cikgu kat kelantan tu ke brunei...kikiki...ni ler rupe oven tua yg berjasa tuh....

ihsan en.google..


haii merasa jugak ko naik kapal terbang yek oven...siap gi obersi tuh....hehe....nape la cikgu sanggup bawak dan tak beli jer kaat brunei...jawapannya ialah SAJERRRRRRRRRR...hehehe...malas la nak beli...kat sini mahal cikit..lagi pun kat rumah cikgu dah ada sebijik...cuma saiznya besar...so susah skit ler nak mengangkut ke sini...dulu masa angkut barang dengan kargo..tak terpikir pun nak bawak oven bagai....bila tengok oven mak cikgu yg cute miut tu...zappppp terus buat ayat manja nak pinjam setahun kikik...sib baik mak cikgu kata ...'amik la'....lagi pun mak memang dah tak guna pun...bila oven dah ada kat brunei ni....cikgu tak sabo2 ler nak try buat pavlova kali kedua dengan penuh gaya konfiden ....sekali tak jadi daaaaaaaa.....kulit pavlova yg sepatutnya garing tu...tak garing2 sampai dah nak jadi hitam rupanya...maka pasrah la cikgu...nak makan tak lalu...pavlova lembek...terasa cam hanyir2 telur tu kat lidah..eee tak tahan teman...

cikgu pun pikior ler ngape la plak pavlova aku ni tak menjadi...kaji punya kaji...rase2nyeee sebab cikgu kurangkan gula dan suhu tak betul kot...maklum ler oven tua cikgu tu tak pakai nombor yg macam kat oven sekarang ni...oven lama tu pakai nombor roman daaa..I,II,III,IV,V....hurmm..camne nak tau suhu 120 darjah celcius...dulu pun main agak2 jer...dah tak ingat plak cikgu letak suhu tu kat nombor berapa...kali kedua ni main hantam letak juga...tak menjadi la plak...sedihh

tak per...tak per...selagi tak jadi...cikgu nak buat jugak....usaha tangga kejayaan...jeng jeng jenggggg....maka buat la kali ketiga...rasa2 kali ni menjadi kot...sebabnya cikgu dah dapat info tentang suhu oven tu dari sorang kenalan yg tak dikenali ( aihhh ayat apa niii!)...ni dia suhu yg tepat :

Very slow 120c /250 F-I
 Slow 150 c /300F -II
 Moderately slow 160c / ,325 F- III
Moderate 180c /350F -IV
 Moderately hot 190c / 375F -V

 kali ni memang konfiden jadilah sbb dah bleh letak suhu dengan tepat...pastu terus la gatai tangan nak try bubuh buah anggur plak dalam meringue...kononnya nak atasi masalah manis...nak buat eksperimen la kununnnnnnnnn....kali ni tak berani nak kurangkan gula dah...cer teka cer teka menjadi ke tak? hehehe....yahuuuuuuuuuuuuu TAK JADI JUGAKK!!!! grrrrr....still tak crunchy dan lembek...sampai dah rasa nak gaduh jer dengan pavlova ni....kaji lagi faktor2 kegagalan kali kedua...maybe sebab gatai pi buh buah anggur kot...anggur jadi berair ..tp masa buat meringue tu cikgu rasa cam tak cukup kental...tangan plak lenguh sebab guna mixer yg tak der stand...mungkin juga sbb benda alah ni pavlova tak menjadi...wahhh macam2 dipersalahkan yer....

semalam gigih buat lagi...kali ni kalau tak jadi jugak...memang cikgu isytihar perang dengan pavlova...tak kuasa dah teman nak membazirkan telur...sebelum buat tu...cikgu tengok beberapa youtube how to bake pavlova...hurmm...kali ni pasrah lerr....jadi ke tak ke..lantak la...tengok mood firas pun ok jer petang semalam...terus cikgu ngajar hero malaya tu buat pavlova...aduii la tak amannnnn dibuatnya....ada saja yg nak disentuh...udah la mama kamu ni tensen dengan pavlova...kejap pegang itu...kejap nak lalu bawah wayar mixer..aduiiiiiiiiiiiiii....mesti ada yg cakap knape tak buat atas meja...kalau buat atas meja..sikecik tu tak nampak...mau la dia meraung2 suh dukung...ohhhh tidakkkkkkkkkkk...tak menjadi lagi karang pavlova ku....kali ni cikgu nekad nak pukul dan 'rotan' telur putih tuh selama yg mungkin...dah berkilat2 baru ler cikgu berenti...tengok texture meringue kali ni cam lain skit...lebih padu n glossy2 gitu ...dalam hati terdetik (ewahhh)....macam nak jadi jer..opssss jgn perasan dulu karang tak jadi plak....hehe...

bila dah tuang meringue tu atas kertas...tangan ni gatai plak nak buat bentuk segiempat...macam dah boring ler plak asyik2 bulat ajer....tapi risau jugak karang tak menjadi sbb derhaka bentuk kikiki...lantak la labuuu...makanya jadi ler bentuk segiempat tepat....cikgu guna suhu 120 darjah celcius...selama 1jam....hurmm....tak masak masak la pulakkkkk....tambah lagi masa 45 minit.....tingggggggg (bunyi oven) jeng jeng jenggg......check check....alahaiiiii lembek lagiiiiiiiiiiii...hurmmmm....tak per....tambahkan lagi masa 30 minit...suhu naikkan ke 140 darjah celcius.....tinggggggggggggggg......check pakai pisau ..berlobang tepi pavlova ku....hurmmm isi dalam macam dah masak...tapiiii kulit kat luar tak rangup punnn...dah start putus asa...cikgu letak suhu 160 darjah c...masak lagi 30 min....elok2 asar dah masuk..pi semayang dulu...lupa plak nak doa supaya pavlova menjadi huhuhu....lepas siap semayang...terus pi tengok pavlova....sentuh lagi kulit tepi pavlova...lembut jer...hurmmm gagal jugak nampaknya...kali ni serpihan pavlova tu masuk dalam mulut...aihhhhh awat terasa cam rangup2 jer...ehhh ehhhh...terus cikgu sentuh bahagian atas pavlova...alamakkkkkkk.......cer teka apa jadi??

*
*
*
*
*
*
*
*
*


Alhamdulillah...menjadi jugak pavlova cikgu setelah 4 kali mencuba...ni ler rupa pavlova segiempat cikgu...pavlova ni kalau nak tau memang rupa asalnya buruk....sebab tu ler kena make up kan dengan 'bedak dan liptik MAC'...hehe (whipping cream dan buah2 fresh)...retak2 tu memang biasa...retak tu tanda pavlova anda menjadi ler...en asben dari semalam tak sabo nak makan....tp puan bini kata...saboooo...ni dessert utk esok...hehehe...

KESIMPULAN:
dari kaji selidik cikgu ler...antara sebab pavlova tak menjadi...(lembek dan tak rangup)...
1. meringue tak menjadi....kena pukul telur putih tu biar lama...cikgu buat sampai telur putih tu terasa macam berat...dan berkilat...selagi tak berkilat dan padat...putar lagi....sebaik2nya guna mixer ada stand supaya tak cepat putus asa nak tunggu meringue berkilat hehe

2. suhu kena pandai ejas...lain oven lain suhunya..lagi2 oven tua macam cikgu punya..suhu dah tak berapa nak betul..orang lain masak pavlova sejam or sejam lebih jer....cikgu plak hentam sampai dua jam lebih huhuhu...kalau tak pasti suhu yg sesuai utk pavlova ni...better guna suhu yg rendah dullu..nanti baru naikkan sikit2

3. jangan duk gatai buh buah2 kat dalam meringue!

4. make sure gula betul2 dah sebati dengan telur...kalau dalam meringue tu rasa berbintil...maknanya gula belum larut...putar lagiiii...

5. make sure bakar pavlova di tengah oven...kali ke3 cikgu buat pavlova tu...cikgu terletak kat bahagian bawah....cepat ler hangit yanggg oiiii...pastu dan dan tu jugak alihkan pavlova....hamekkk ....sepatutnya tak leh buka oven tu masa tgh masak....banyak betul kesilapannya...padanla tak menjadi huhu

14 comments:

OneSimpleMother said...

sedap ke pavlova ni anis..? dulu org sibuk2 dgn macaroon. akak pun try ler beli. tak bole masuk tekak la.. pavlova tk try lagi. nanti anis blik sini buat ler pavlova sebiji. boleh teman menerai.. hehehe..

CeqGu said...

pavlova yg anis pi makan kat restoran serai tu sedap..tapi yg buat sendiri ni manis la plak...nak kena imbang dengan buah2 masam...kalau balik sekejap2 tu tak dapek la den nak buek...hehe...tunggu lain tahun naaa...macaroon tu,anis pun tak suka

zailamohamad said...

menjadilah jugak tu..aku ni dah lama teringin nak makan tapi tak dapat2 makan agi..huhuhu

nak buat sendiri kat rumah ni takde mixer pula, jenuh kalau nak pukul sampai jadi tanduk..hahaha

Oyis said...

wow rajin nya dia. brp butir telur pakai setiap kali buat ni? byk kan?

CeqGu said...

zaila:apa lagi...beli la mixer hihihi

CeqGu said...

bukan rajin...tp mencabar diri hihi..4 biji telur putih jer....tp kalau xmenjadi...sayang ler kat telur tu

syafisyifa' said...

alhamdulillah menjadi juga ye kaklong...kami ni tak penah lg tau apa rasa pavlova...tengok secara "live" pn tak penah...apa ye rasa dia..

Tengku Nur Syazana Tengku Sharun said...

klu kite kurangkan gula xde mslhkn. cume pukulan telur tu kn nk kne lme? sbb sy risau....huhu

Tengku Nur Syazana Tengku Sharun said...

salam ceqgu , nk tanye. jadi faktor kurangkan gula bukan masalah kan. sbb telur saja kalau kite pukul betul pun dia mmg akn cruchykan ? dh byk kali sy punye pavlova x jadi..asyik2 jatuh... ponat dah cek bt. kecewe lagi teruk dri pts cinta rasenye. hehehe

Tengku Nur Syazana Tengku Sharun said...

klu kite kurangkan gula xde mslhkn. cume pukulan telur tu kn nk kne lme? sbb sy risau....huhu

CeqGu said...

yer,kalau kurangkan sikit sukatan gula tu pavlova tetap menjadi.....tp jgn la guna gula tu sikit sangat....yg tu memang sah2 la tak jadi.......suhu dan masa pun penting jugak.....cuba kurangkan suhu dan bakar lama cikit

hainom OKje said...

Pernah dengar tapi tak pernah makan apatah lagi buat ceqgu...he...he.

CeqGu said...

OKje :kalau nak senyuman bertambah manis, makan ler pavlova ni hehehe....

ima ryma said...

Api dua dua kena buka ke? Sebab pavlova saya macam lembik je tgh tgh.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...