Followers

Sunday, June 6, 2010

Cikgu Anis di Bandaraya Ho Chi Minh

Best best best...best betul cuti kali ni dapat menempel cik hubby datang meeting kat vietnam ni...ekceli ni la pertama kali cikgu anis memijak kaki ke negara seberang laut...sebelum ni pernah gak p seberang laut...tapi takat langkawi,penang n sabah je la hehe...memandangkan cik hubby dah pun menuju ke ofisnya bersama kengkawan dia yg sporting..maka cikgu anis pun mengambil peluang utk mengabadikan pengalaman berada di Saigon (sekarang dikenali dengan nama Ho Chi Minh) ni...

Flight:
memandangkan cik hubby terbang dengan MAS...makanya cikgu anis yg kurang berani ini pun menempah tiket MAS la jugak....dek kerana itu...melayang layanglah duit cikgu anis sebanyak RM1300...huhuhu...(habis gaji aku bulan ni)...kalau Air Asia..lebih kurang RM700++...tempoh perjalanan adalah selama 1jam 55minit...ingatkan pi obersi bleh naik airbus ke...rupa-rupanya depa guna boeing 737...flight domestik yg biasa tu je...may be penumpang tak ramai kot..

Mata Wang:
di Ho Chi Minh...mata wang USD dan Dong digunakan...memandangkan masa kat airport kami tak dapat nak tukar kepada mata wang Dong...so kami tukar ke USD je...kata pengurup wang tu...orang2 sini lebih suka duit USD...so malas la nak tukar ke mata wang Dong...memandangkan pengurup wang tu bagi kat kitaorang 4 keping duit 100 USD...so kitaorang ingat nak tukar dengan nilai yg lebih kecil...kononnya senang cikit nak buat shopping...tapi menurut cik abang pengurup tu...lagi besar nilai wang kertas tu...lagi besar nilai dalam mata wang Dong...so kami pun tak jadi la nak tukar kepada nilai yg kecil...

Airport Ho Chi Minh :
Kami selamat tiba di airport hampir jam 5 ptg,cuaca pada mulanya ok..tapi dah masuk vietnam sedikit mendung....masa flight landing..sempat gak la hati ni berdetik....persekitaran KLIA jauh lebih cun...malangnya tak dapat plak nak tempek gambar kat sini...

keluar jek dari pintu airport..mak datukkk terasa glamer giler...ramainye orang dok tunggu...ala-ala cam time musim balik haji gitu...silalah jamu mata sekejap...

tu diaa..peminat2 tengah tunggu kedatangan cikgu anis hehehe...cam artis plak (perasan sorang2)

rasa-rasanya orang yang datang menjemput tak dibenarkan masuk ke dalam bangunan airport sebab tu la ramai berduyun-duyun tunggu kat luar

teratur dan bersih

memandangkan company cik hubby dah urus segala pengangkutan dan penginapan...so kedatangan kami dijemput oleh pihak hotel...siap tayang nama lagi tu...(nama aku tak de pun...maklum la dasar orang menumpang...ekekeke)...yang geli hatinya...kami datang berempat jek...tapi saiz van yg datang menjemput sgtla sesuai utk rombongan cik kiah gitu...kami difahamkan akan mengambil masa lebih kurang 30 minit utk ke hotel equatorial...

a) Lalu Lintas
sepanjang perjalanan tu...kami dok gelak besar sebabnya...sepanjang jalan bising dengan bunyi hon..sama la dengan van yg kami naik tu...kejap kejap hon kejap kejap hon..macam festa hon mengehon plak...memang rasa pelik...kalau nak tau, sekarang ni pun cikgu anis bleh dengar bunyi hon dibunyikan...semalam lebih kurang pukul 12pm pun masih lagi dok bunyi hon motor n kereta...hehe...pastu plak...kenderaan kat sini tak de la mengikut peraturan jalan raya macam kat tempat kita...tambah2 kat roundabout...tak de nya nak tunggu2...semua kete or motor kat setiap jalan main lalu jek...yg pejalan kaki ni plak sesuka hati jek nak lintas...memang fenin kefala ai tengok lalu lintas kat sini...van/keta pulak kadang2 siap drive kat tengah jalan yg ada garisan putus-putus tu...kitaorang yg kat dalam van ni plak yg seram sejuk....tapi yg takjubnya...tak de eksiden...sebabnya...diaorg tak bawak laju...dan memang berhati2..kenderaan besar akan beri laluan kepada motor (kat sini sangat ramai yg menggunakan motor)kesimpulannya lalu lintas kat sini memang sesak giler...untuk sape2 yg 1st time datang sini..mesti dok terpk macam kitaorang gak ...macam mana la gayanye nak cross jalan kat sini...huhuhu

b. Hotel Equatorial
Hotel ni adalah hotel 5 bintang...terletak agak terceruk dari kawasan yg sesak, mempunyai view yg agak kureng cun..dan agak jauh dari tempat shopping huhuhu...walau macam mana pun kami tetap rasa seronok sbb dapat guna internet free,menyediakan perkhidmatan shuttle bus free (so bleh le pi shopping dgn hati gumbira...hehe) dan yg penting staf2 kat sini sangatla baik hati...tapi aku difahamkan semua ni adalah pakej yg company cik hubby tempah (kalau datang sendiri..internet tak free...ni rate internet kat hotel ni : USD 6 nett/60 minute atau USD16 nett/24 hours)..tapi sedikit hampeh...tak dapek lak dah nak masuk facebook hua hua hua..pastu keluar la tulisan2 vietnam (so aku pun buat buat paham je la tekan sana sini...sib baik la pengguna internet tegar hihi...keadaan bilik kat sini bagi aku dah ok sangat...selesa..ni dia gambonye utk tatapan peminat2 ai..opss peminat2 hotel equatorial...

welcome drink...ada gaya jurugambar profesional tak ekekeke

katil nan empuk

kerusi merpati dua sejoli ekeke

tv LCD youuu..sib baik bukan LED...tu ler meja tempat ai bertenet...

c.Waktu
masa kat sini lebih kurang nak sama cam kat sabah/sarawak...kalau pukul 7pg tu dah macam kul 8pg kat mesia...kalau 6ptg..dah gelap macam kul 7ptg kat mesia...kalau sape2 nak datang sini or travel kat luar mesia...dinasihatkan jgn la lupa bawak kompas utk nak tau kiblat...sib baik la dulu2 ustaz dah ajar cam ne nak tau arah kiblat tak pakai kompas...

d. Ben Tanh Market
kalau nak tau soalan pertama kami kat driver hotel ni ialah "where we can go for shopping?"..hihi...objektif utama datang ke sini dah jadi perkara kedua...yg pertama nak shoppinngggg...selepas berehat sekejap kat hotel...kami pun merancang nak ke Ben Tanh Market...(rehat tak sampai sejam dah gian nak bershopping hehe)..lama jugak la nak sampai ke situ sbb jalan sesak....sampai jek kat depan pintu masuk Ben Tanh Market...semua kedai dah tutup la pulak..rupanya waktu berniaga kat situ dari 7 pg - 7 mlm...peniaga masih dok ada..tapi tengah sibuk kemas barang..alang2 dah sampai..kami masuk la jugak..sempat la membelek kain2 cotton yg mahal macam kat malaysia tu...kat sini harganya manyakkk murah wooo...ingat nak terus sambar jek...tapi asben suh beli esok je...so sabarlah duhai hati duhai mata...esok kita pi lagi nooo....lawatan ke Ben Tanh buat pertama kali ni...kami just cuci mata n beli skit2 apa yg patut je kat kedai2 sekitar Ben Tanh..kiranya buat survey dulu la...

ada satu perkara yg cikgu anis kagum n ada gak yg kureng berkenan dengan sikap penjual kat sini...rata2 orang kat sini tak bleh berbahasa inggeris...kalau boleh cakap pun..slangnye agak susah nak faham...tapi jangan risauu...penjual2 kat sini rupanya terror cakap bahasa malaysia..."murah!murah! abangg...kakak...cantik..cantik"..heh terkojut den diaorang ni pun bleh cakap bahasa ibunda kita...kagum kagum...tapi hati hati bila bab tawar menawar...sape2 yg tau macam mana suasana membeli belah kat Petaling Street...lebih kurang macam tu la jugak kat sini...kalau dah tanya harga atau dah berlangsung acara tawar menawar harga...jgn la sekali kali tak beli...nanti dimaki hamunnya kita ni...so dinasihatkan kalau nak tawar harga..make sure benda tu memang kita nak beli...dalam kata lain kena jadi hati kering skit la kalau nak harga murah...memang kena marah dengan penjual...tapi bila kita ugut nak pi beli tempat lain...gerenti dia bagi jugak dengan harga yg kita tawar tu (tapi mulut tu membebel dengan muka menyinga hehe)...nampak sangat la sebenarnya harga sebenar lebih murah..tapi kat pelancong...biasa lerr harganya cekik darah...korang jgn terkejut la..diaorang ni sampai sanggup tarik2/pegang2 tangan kita suh beli gak barang diaorang...nak suh beli tapi jual mahal..kekadang lebih mahal dari malaysia...sape nak...ppiiiiraahhh...

selain tu,sape2 yg nak datang sini dinasihatkan check dulu mata wang USD naik ke turun..kalau turun..better la tukar kepada Dong...kalau tengah naik...diaorang berebut nak USD...macam kami ni susah la skit nak bershopping sbb tak tukar kepada Dong...bila USD dah turun...sesetengah kedai memang tak nak duit USD ni...so terpaksala kami tukar ke mata wang Dong....oleh kerana itu...buat pertama kalinya cikgu anis n cik hubby bergelar jutawan Dong...hua hua hua...merasa la jugak jadi jutawan..makcik kayooooo hehehe

selepas penat mencuci mata...kami berempat menapak ke kedai makan...untuk pengetahuan pembaca...kat sini tak bleh nak makan kat sebarang restoran...diragui kehalalannya...maka bermulalah operasi pencarian kedai makan halal...jalan punya jalan jumpa la kedai india yg tertulis HALAL...india pun india lah...dah penat berjalan..kat situ kami order fresh orange,roti nan bawang,roti nan butter,kari ayam n kebab..total USD15 atau lebih kurang RM50...kari ayam tu memang best...kedai makan ni area hotel sheraton...kalau sape2 nak stay dekat dengan area Ben Tanh ni..bleh menginap kat hotel sheraton..kat area ni memang banyak hotel...kedai pun banyak..bleh jalan kaki jek kalau nak pi shopping...tak perlu nak amik cab.lebih kurang 9.30 mlm (waktu ho chi minh) kami pun dijemput oleh driver hotel...sampai kat bilik jek teruss pengsan...zzzzzz

sekian dulu laporan dari bilik 0742...kita akan bertemu lagi pada esok hari...pada waktu yg sama...sekian jumpa lagi (cewahh nak tiru gaya pembaca berita la plak kui kui kui)

m4rilyn said...

oooooo
patut la tanya pasal broadband aritu

CeqGu said...

hehehe..itu la pasal...sib baik la bleh guna internet free kat hotel ni..tapi fb cam kena block..huhu

OneSimpleMother said...

anis masih kat sana lg ke...? patut tgk dua2 kete ada :)

CeqGu said...

hehehe..haah kak...best la kak kat sini..esok dah nak balik...rasa tak puas lagi...meriah dengan bunyi hon sampai ke bilik hotel...orang kata walau dok dalam hotel je sampai ke petang...tapi tak boring sbb kusyuk tengok traffic kat sini..unik hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...