Followers

Monday, November 16, 2009

Bunga Orkidku

lepas balik dari sekolah tadi, hati ni tiba-tiba rasa nak pi jumpa pokok-pokok orkid yg dah lama saya tanam. rasanya bagai dah berkurun lamanya tak menjenguk pokok2 kat umah ni...harapkan hari hari hujan maka pokok2 ni masih segar di halaman cewahhh...

saya memang suka dengan orkid...nak tau kenapa?? sebabnya tanam pokok orkid ni mencabar tau...tak kena gaya lepas beli terus dah tak nak berbunga...gerammm...tapi kalau dah berbunga...eee seronok rasanya...dah la bunganya cantik...tahan lama lak tu...paling mahal bunga orkid yg saya beli harganya rm18...

untuk perjumpaan kali ni (cam meeting la pulak ekekeke),4 mataku (rabun la katakan) zappppp terpandang akan pokok orkid yg bunganya dah mula layu tu tumbuh tunas baru youuu !!!

bulatan yang paling kiri tu tunas baru...yang paling kanan tu bunga yang dah nak layu...

yahuuuu itu tandanya pokok orkidku nak mengeluarkan bunga yang baru...suka yg amattt sih...memang pokok ni rajin berbunga selepas saya rendamkan pasunya dalam air....so semua pokok2 orkid yg lain saya rendamkan jugak dalam bekas yg ada air...sebelum ni memang semua pokok orkid saya 'malas' berbunga....lepas dapat tahu orkid ni sukakan cuaca sejuk...saya pun terpk nak rendamkan dalam air...dan tak sangka menjadi la pulak...sejak itu,orkid saya yg satu ni berbunga aje kejenya...bagus bagus...

yg ni pulak lagi mengagumkan tuan pokok orkid (aku le tu).....cuba tengok kat tanda2 yang bulat tu...itu le tunas tunas baru yg akan mengeluarkan bunga..erkkk tak nampak ke??sape tak nampak maknanyeee hehehe....cuba bayangkan kalau semua tunas-tunas tu dah berbunga mesti berseri-serila orkidku....ya beda beduu sonotnyeee..ni le kali pertama pokok ni berbunga sampai 4 tunas....maybe sekarang ni asyik hujan je..so bertambah galakla orkidku mengeluarkan tunas bunga...sejuk la katakannnnn ekekekeke




ni plak bunga orkid yg pertama kalinya berbunga sejak beli kat kedai...cantik tak?yg ni pun saya rendam pasunya dalam air...so kepada kengkawan yg ada masalah orkid tak berbunga...bleh la cuba rendamkan pasunya dalam air...tapi kena ingat....berhati hati dengan aedes...karang tak pasal pasal lak tuan pokok kena saman sebab biakkan aedes huhuhuhu

7 comments:

noris said...

tu la, baru nak tanya, kena rajin salin air ke kak anis? kalo x, mesti jd sarang nyamuk.

respek la bunga orkid kak anis menjadi. mmg dgr org kata, beli pokok bkn murah, berbunga skali je pastu mati. org takut nak invest. kita ni tgn panas. tanam daun kesum pon mati dah.

btw, cuba la tanam orkid kat UK. sejuk gile ni. mana tau berbunga selori hehehe...

cik mas said...

kepingin gak nak bela orkid tapi sedar diri ini pemales sikit nk menjaganya.. huhuhu

rahafiza said...

Wah...xcited nya aku tgk orkid mu ni..aku pon baru jer beli 3 pokok orkid kat cameron last week...skang memang la comel sebab ado bunga lagik..

Anakkhas said...

assalammualaikom...

anakkhas ada cili,tomato dan kacang botol jer depan rumah.... tapi bunga cili cantik gak warna putih dan boleh tukar jadi buah....

tahniah anis.... banyak blog tentang orkid nie bergurulah...

m4rilyn said...

dlu ms saye lam 6 tahun abah dah start tanam orked...penuh satu rumah siap wat jual lagik,tgk bunga orked anis tingat ms dolu2 tp nak tanam balik skrg sangtlah xmolah...cukup tgk tanaman kawan2 yg menjadik

Anis said...

noris :kalau rajin,tukar la air sekerap yg mungkin..kak anis taruk ubat jentik-jentik..hmm mesti berbunga sakan orkid ni kalau dok kat uk kan..silap ari bulan siap keluar buah orkid lagi sebab sejuk sangat hehehehe

cik mas: diriku ini jugak sangat pemalas cik mas oiii...udah lama pokok2 ku tidak bersiram dan tidak berbaja...sib baik ujan turun memanjang...maka segar burger la pokok ku sampai la berbunga sakan

rahafiza: try la guna formula aku mana tau menjadi hehehe...tapi kena la rajin perati jentik2 n taruk baja orkid

anakkhas:pokok2 sayur ada gak..tapi dibelakang umah...tapi semenya cam tak berapa sihat sebab dah lama tak amik peduli kat depa...cuti ni nak start membelai depa balik

marilyn: dulu saya tak minat gak tanam pokok..setakat suka tengok je..bila dah kawin dah ada rumah..pastu lum ada anak huhuhu...terajin la plak menanam..ditambah cik hubby yg tak lokek membeli bunga utk wifenya yg kurang rajin ni

m4rilyn said...

hehehehe bagus la cam tu anis...hubby byk support. saye sbb dari kecik dah kerap menanam nie bila dah usia nie malas dah,taw nak keje je carik uwang n nak tambah harta yg ade tak seberape ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...