Followers

Thursday, February 23, 2012

Selamat Hari Kemerdekaan Yg Ke 28 untuk Negara Brunei Darussalam..



Assalamualaikum...

hari ni cikgu nak share gambar dan pot pet pot pet tentang sambutan kemerdekaan negara Brunei Darussalam...alhamdulillah negara Brunei dah merdeka 28 tahun....semalam 23 Feb 2012, adalah kali pertama cikgu merasai sambutan kemerdekaan negara orang....masa kat negara sendiri...tak teringin pun nak pi berpanas semata2 nak tengok perbarisan...layan jer kat tv....bila dah duk di tempat orang...terhegeh2 plak nak pi tengok...sekadar nak cari pengalaman kata orang....rugi plak kan kalau tak pergi...tapi bila tengok perbarisan, tiba2 hati rasa sayu..rindu sangat kat Malaysia!...sambutan kat sini tak banyak bezanya dengan Malaysia....cuma ia disambut dengan serba sederhana tapi meriah...ada perbarisan, ada nyanyian koir, persembahan daripada murid sekolah, dan sedikit pertunjukan udara....yg bezanya...kat malaysia kita sahut merdeka! merdeka! merdeka!....tapi kat brunei....Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar!.....baguskan...alangkah bertambah moleknya kalau kat tempat kita pun ada takbir dan kemudiannya barulah disusuli dengan laungan merdeka.....hurmmm....kekadar pandangan 20 sen cikgu...




dek kerana hati yg berkobar2 nak pi sambut merdeka...sesudah subuh budak kecik gigi dua batang tu pun bangun awal...hehe...takut kena tinggal la tu...



disebabkan banyak jalan utama ditutup, perkhidmatan shuttle bus disediakan...baguskan...tak de la penat2 jalan kaki...kat atas tu ler gambar bas awam yang dijadikan shuttle bus pada hari tu...teruja tau dapat naik bas awam ni..sebabnya memang dah lama teringin nak naik...dah ler dapat naik time free hehehe....kebetulan masa cikgu naik bas ni, kiri kanan depan belakang ..ramai plak pekerja indonesia, bangladesh,filipina...tiba2 jer cikgu rasa macam orang asing....copppppppppp   sib baik ler cepat2 sedar diri...cikgu pun apa kurangnya...dikategorikan orang asing la jugak...nama pun lagi org malaysia,..bukannya orang brunei...wakakakka....terlupa diri sekejap.... adehhhh...bas awam kat sini kecik jer...sebab orang brunei tersangat jarang naik bas....yg selalu guna bas ni tak lain dan tak bukan, pekerja asing..kenapa gamaknya orang brunei jarang naik bas awam...mungkin sebabnya...hampir setiap rumah kat sini ada kereta lebih daripada satu...tok sah terkejut ler kalau tengok rumah yang ada 6,7 buah kete...minyak dan kete kat sini murah beb!!...tapi tu ler...bila nak bawak balik malaysia dah jadi mahal sebab tax punya pasal...huhuhu


err..termelalut plak dah...best2 naik bas free...tiba2..shuttle bus tu terpaksa berhenti kat satu tempat, en polis tak bagi lalu plak dah....dah ler jauh nak menapak ke tempat sambutan tu....time ni memang ler terasa gak angin puting beliung satu badan....terasa pelik plak...takkan la pihak pengangkutan dan polis tak bincang elok2 jalan mana shuttle bus boleh lalu..takkan la sejauh ni pengguna shuttle bus nak kena jalan kaki..sabooo je la..ntah ler...polis yg tak betul...atau driver bus yg silap jalan...maka kami pun jalan ler menggunakan kudrat kaki...budak kecik tu  tak per ler kena dukung...tapi kesian jugak sebab terpaksa menahan silau terik matahari..huhu...jauh tau kena jalan...tapi sib baik la dapat tengok wajah2 budak sekolah yg suci bersih sedia menunggu kedatangan Sultan kat jalan tu...teringat kat sekolah huwaaaaaaaaaa...



 jalan dah lengang 


 murid dan cikgu sabar menunggu Sultan dengan kibaran bendera


 murid-murid sekolah yang menunggu untuk persembahan...kesian terpaksa berjemur panas


 khemah paramedik pun ada...ramai tau yg pengsan ...maklumla cuaca kat brunei ni tersangatla panas dan berbahang

bakal doktor di dukung oleh ayahanda
kat bawah ni adalah gambar2 perbarisan yg cikgu sempat amik...layannzzzz










 kat sini ler tempat sultan tabik hormat..gambar ni diambil dari ofis en.asben..

 
lepas tu en asben ajak pi tengok dekat2...time ni adalah bacaan ikrar merdeka....errrrr apa cerita dengan budak kecik gigi dua batang tu...??????

 tido rupenyeeeeeeee....penat dan mengantuk sesangat dah tu....

kumpulan koir

lepas bacaan ikrar, laungan takbir...murid2 sekolah buat persembahan...maka berakhirlah sambutan hari kemerdekaan yg ke 28...jommm balikkkkkk..

tapi sebelum balik, kami sempat bergambo suka suki hehehe....

 budak gigi dua batang hehehe...sembunyikan gigi nampak!


 heroes malaya


 kalau dah berempat, agak2 muat lagi tak nak bergambar macam ni hehehe

 oppsss gambar sesat...


menari ke berjalan tu firas?

4 comments:

zailamohamad said...

dah besar pon anak jantan cikgu ya..dah pandai jalan pon..My Ashraf takleh lagi, setakat meniti 2,3 tapak je..

abang ipar zaila pernah ke Brunei pastu dia terkejut kat situ tak ada teksi..hehehe

CeqGu said...

ho las zaila...pejam celik pejam celik dah besar pun...dah bleh bagi adik nampak gayanya hehehe...kalau dah bleh meniti 2,3 tapak tu tak lama lagi bleh jalan dah la..
hehe...memang pun...teksi hanya ada kat airport..driver teksi susah nak cari makan kat sini sebab rata2 rakyat brunei pakai kete sendiri...motor pun susah nak tengok...kecuali motor kuasa besar...

Oyis said...

ni soalan mcm org bodoh sket, tp brunei ni merdeka drpd jajahan sapa ek? baru 28thn ke? i lg tua la drpd brunei gitu gak

CeqGu said...

oyis: bakpo soalan bodoh pulok..k.anis pun tanya abe syed sapo hok jajah brunei..jawapannya ialah British hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...