Followers

Wednesday, August 4, 2010

Fakhrul yang Sakit...Pak Din yang Prihatin

4 Ogos 2010:

Hari ni Fakhrul diserang epilepsi (sawan) sekali lagi ....kali ni anak cikgu anis ni jatuh ke lantai kantin secara tiba-tiba...keadaan tiba2 jadi gawat...waktu tu,cikgu anis n kengkawan tengah syok menikmati makan pagi...

"berdegup!" rupanya fakhrul jatuh lagi...gara2 diserang epilepsi..kuat betul bunyi kepala fakhrul terkena lantai kantin...cepat2 cikgu anis n kengkawan menghampiri fakhrul yg mulutnya dah mula berbuih2...kali ni dah masuk dua kali Fakhrul diserang epilepsi..

selalunya kami biarkan fakhrul berhenti dari epilepsinya barulah tubuh kecil tu direhatkan di bilik guru...bukan kerana kejam...tapi itulah ilmu yg kami perolehi.. bukan sebuah atau dua buah buku...tapi dah kerap cikgu anis jumpa cara merawat kanak-kanak epilepsi ni...tapi tadi...seorang kakak tu cuba membantu....diregangkan jari jemari fakhrul,diurut2nya pada bahagian bawah ketiak fakhrul...tak cukup dengan itu...diberinya fakhrul minum kopi dan diletakkan hujung sudip plastik ke mulut fakhrul...selepas fakhrul berhenti dari epilepsinya...fakhrul menangis seperti kesakitan....cikgu anis minta buangkan sudip tu kerana mengikut pengetahuan cikgu anis....semasa epilepsi,tidak boleh memasukkan sebarang benda ke dalam mulut pesakit kerana dikhuatiri akan lebih mengundang kecederaan...juga tidak boleh diberi sebarang minuman kerana bimbang akan menyekat saluran pernafasan pesakit...tapi tadi segala apa yg cikgu sarankan....tidak dilayan...

hingga ke saat ini,cikgu anis masih keliru...harap2 ada yg sudi berkongsi pengetahuan tentang menghadapi saat diserang epilepsi..


4 Ogos 2010 :

semalam, fakhrul diserang epilepsi di dalam kelas,....Pak Din yg merupakan seteru Fakhrul setia di sisi temannya itu...bukan setakat meneman tapi diusap2nya kepala Fakhrul...puas disuruh ke tepi..tapi Pak Din tetap buat dekk...mungkin Pak Din faham seteru yg tetap dianggap sahabat itu sedang menahan kesakitan....sungguh tidak sangka,Pak Din beriya membaca doa utk Fakhrul...menadah tangan dengan mulut terkumat kamit..hanya Pak Din saja yg tahu apa yg didoakan...sungguh tersentuh....dipicit2nya badan Fakhrul...dipujuknya Fakhrul minum air....sungguh syahdu saat itu...

video


cikgu2 sengaja cadangkan Pak Din menelefon mak Fakhrul....dengan penuh usaha Pak Din berlakon seolah2 sedang bercakap dengan mak Fakhrul..."mak...eyul akit...atang olah pat..kena alik mah" (mak...fakhrul sakit...datang sekolah cepat...Fakhrul kena balik rumah)...lebih kurang macam tulah dialog Pak Din....pastu cikgu bagi kunci kereta pada Pak Din...sengaja nak tengok apa tindakan Pak Din....rupanya bukan setakat kunci kereta..beg cikgu pun Pak Din sangkut ke bahunya.... siap bagi arahan suruh cikgu dukung Fakhrul ke kereta sebab Pak Din nak drive Fakhrul balik ke rumah...kami saje buat2 tak nak dukung Fakhrul...terjerit2 Pak Din marahkan cikgu....dileternya puas2...sakit hati gamaknye cikgu tak nak membantu...

video

video

memang kelakar mengingatkan gelagat Pak Din ketika itu...tapi...hakikatnya hati cikgu2 amat tersentuh dengan keprihatinan dan rasa tanggungjawab Pak Din...itulah kasih sayang seorang anak istimewa....biarpun akal tidak sempurna, tapi jiwannya bersih hatinya luhur....kalau seorang anak OKU prihatin terhadap seorang kawan yg selalu membulinya....bagaimana kita seorang yg normal....apakah kita memiliki sekeping hati yg tulus seperti Pak Din? Tepuk dada...tanyalah hati..:)

2 comments:

Chika said...

Hmmm tersentuh dengan cerita cikgu anis. Baiknya Pak din tu. sayang la Pak Din ni...

Cikgu said...

kanak2 sindrom down memang penyayang...manja plak tu...tapi ada sorang ni namanya fauzan...yg ni kurang penyayang skit...fauzan ni pelakon handalan kat kelas khas hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...