Followers

Friday, July 11, 2014

Muridku Kaki Bodek ;)

Assalamualaikum...

wahhh nampaknya ada improvement skit ye dr segi tahap kerajinan tuan blog menghapdet hihi..

kebetulan baru habis scan document.....terasa gatal plak nak pot pet pot pet kat sini.

sekejap jer dah masuk bulan 7 kan......cepat betul masa berlalu...... dah bulan 7 tapi cikgu masih mengajar topik dua kat murid2 istimewa cikgu. Maklumlah nama pun murid istimewa kan....nak nak plak ajar matematik, kena paham konsep asas betul2....baru bleh nak ajar topik seterusnya. ni cikgu punya style la...lain cikgu lain gayanya....

satu kelas murid cikgu paling ramai pun 7 orang....paling sikit 4 orang......tu belum kira yang kerap tak datang....kadang2 satu kelas tu ada sorang jer yg hadir.............menyanyi riang la cikgu hehehe.....sebabnya bleh fokus betul2 kat murid tu. Kelas pendidikan khas tak bleh ajar ramai2. karang murid ke mana, cikgunya ke mana..... ala macam kelas pemulihan jugak la, mana ada ajar murid ramai2 sampai 30-40 orang kan.

Ada orang kata, senang la nak ajar sebab murid sikit. Oh janganlah kata begitu. Sebab tidak mudah la makanya bilangan yg kecil diperuntukkan utk satu kelas. Nak tau susah ke tak ajar murid2 istimewa ni, lebih kurang ajar murid2 yang lemah dalam pelajaran la. contohnya ajar kelas murid yang pandai-pandai dengan kelas murid yang lemah. Murid pandai, cikgu ajar macam naik jet. Ajar sikit je, diaorang dah faham. Tp kalau kelas corot, cikgu ajar ibarat naik beca. Untuk murid pendidikan khas pulak, cikgu ajar ibarat jalan kaki....... ada yg bleh jalan kaki cara pecut.....ada jugak yg ala ala melenggang kangkong....haaa tu diaaaaa gambaran serba sedikit hehehe....

kiranya untuk murid pendidikan khas ni cikgu kena banyakkan latih tubi. sebab tu la lambat nak habiskan satu topik.  itu belum sentuh bab tingkah laku lagi. kadang murid cikgu ni ada yang laju jer buat latihan, so bila cikgu nak ajar secara one to one, cikgu akan sediakan berlambak2 lembaran kerja......haaa buat la diaorang sampai muka kuning, merah, hijau hehehe... one to one ni antara kaedah yg paling berkesan utk ajar murid khas (pd cikgu la) . sambil duk ajar, kdg2 cikgu terjerit2 bagai mak lampir......dudukkkk!!!! masukkk!!!! diammm!!! hahahaha.....duk tengah ajar, tup tup ada yg berlari sana sini, keluar kelas la dan terjerit2. Tu belum lagi yang terkencing terberak.......alhamdulillah la sekarang guru pendidikan khas di bantu oleh pembantu pengurusan murid .....depa ni la yg banyak memudahkan kerja2 cikgu.... :)

bayangkan sebelum adanya jawatan pembantu pengurusan murid ni, kadang cikgu sakit perut nak terkucil pun terpaksa tahan..... mana taknya risau kot ada murid yang lari keluar atau cederakan diri. Haaa sapa kata mudah nak jadi cikgu khas ni. Yang kata cikgu khas goyang kaki pun ada. Tak baik la cakap cenggitu kan....kita ni masing2 ada tanggungjawab dan peranan yg tersendiri kan kan kannn.....

bercakap tentang buku latihan/ aktiviti murid khas ni plak, kalau nak cari kat kedai khas utk murid istimewa ni sangat la payah nak jumpa kat malaysia ni. selalunya cikgu akan guna buku preschool , selebihnya cikgu suka buat sendiri. bayangkan cikgu nak ajar operasi tambah dalam bentuk lazim. cikgu terpaksa sediakan petak dan terangkan satu-satu berulang kali supaya murid faham macam mana nak tulis dalam bentuk lazim. bila dah faham baru lah cikgu mintak diorang tulis dalam buku tulis dan kemudiannya pada lembaran kerja yg tak ada petak. memang kena step by step ajar murid istimewa ni. Dah kuasai, barulah ubah topik baru....lepas sebulan ajar, tup tup tak ingat semula apa yg dah diajar,huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaa maka bertabah lah cikgu anis menerima dugaan ini.....

Apa pun dugaannya, cikgu tetap enjoy ajar murid2 istimewa ni. Nak tau kenapa??? depa pandai bodekkkk.....ada sorang murid ni nama mesranya kak teha.....uishhh asal cikgu anis masuk kelas jer mesti ampu baek punya la....."cikgu anis, saya saaaaaayanggg cikgu anis" tak pun, "cikgu anis, cikgu ni cantikkkkkk la" atau "cikgu, saya rrrennnnnduuuu cikgu " dan yang paling tak tahan......" cikgu anis tahu tak, cikgu anis ni sebijik macam dato' siti nurhaliza! " wakakakakaka cikgu gelak sampai keluar ayaq mata la kalau dia cakap lagu tu...... tang mana tu yg sama kak teha oiiii.....kalau dato siti dengar ni  mau nanges tak berlagu tujuh hari tujuh malam ni hahahaha...

7 comments:

Oyis said...

siti nurhaliza tuh... fuh mesti cikgu anis kembang kembis hidung hehe

Kesuma Angsana said...

Ucap Salam Aidilfitri , mohon salah silap dimaafi,
Terkadang kita bicara dan menitip kata, Yang terkadang mengguris rasa, Walau menyepi seketika, Ingatan itu tetap ada. Terima kasih terus menyokong KA , Selamat hari raya, maaf zahir & batin dari KA sekeluarga

Bunda a.k.a KN said...

Assalam...salam ukhuwah dari bunda..

hainom OKje said...

Assalamualaikum Ceqgu....okje pun rendddduuuuuuu ngan ceqgu...apa khabar? Sihat ke? Sudah ada tambi dlm itu perut ka?
Wallah....untung ceqgu tau ngajar budak istimewa ni disamping gaji dpt, pahala pun dpt....tahniah ye ceqgu

Tuan Juhaida said...

amboi kak teha..pandai bodek ye.
sabar ye anis, kerja cikgu ni mmg mulia n perlu kesabaran dan daya kreativiti yg tinggi

SalmanKhanBeing said...

Regine Velasquez tuh ... fuh must teacher Anisa kembis nose heheSalman Khan Wallpapers

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas mendowload dn upload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...